2022 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2022 рік by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 198
Results Per Page
Sort Options
Item КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ВИДІВ СПІВУЧАСНИКІВ ЗА УКРАЇНСЬКИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ. CRIMINAL AND LEGAL CHARACTERISTICS OF TYPES OF PARTICIPANTS UNDER UKRAINIAN LEGISLATION(2022) РЯБУЩЕНКО, Данило Юрійович; RIABUSHCHENKO, DanyloУ статті проаналізовано види співучасників у кримінальному правопорушенні, їхні особливості та ознаки. Зокрема, розглянуто основні концепції розподілу співучасників на види та охарактеризовано критерії даного розмежування. Визначено вичерпні дефініції та функції кожного з виду співучасників у кримінально-протиправному акті. Окреслено основні відмінності між відповідними видами. Зауважено стосовно тенденції розширення або звуження переліку видів співучасників. До того ж, проаналізовано практику Верховного Суду України з питань видів співучасників у кримінальному правопорушенні. It is noted that the peculiarity of complicity is that a criminal act is committed by a collective group, with a direct division of responsibilities, which is a greater public danger than an act committed by one entity. Therefore, it is necessary to distinguish and distinguish the types established by the legislator. The expediency of expanding the legal framework, in particular the profile decisions of the Supreme Court on specific types of accomplices and the qualification of their actions in different types of criminal offenses, as well as the separation of the category of “accomplice”.Item ЕКОЛОГІЧНІ ТРЕНДИ СУЧАСНОЇ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ECOLOGICAL TRENDS OF MODERN MARKETING ACTIVITY(2022) ІГНАТЕНКО, Роман Владиславович; IHNATENKO, RomanДосліджено сутність екологічного маркетингу та основні екологічні тренди маркетингової діяльності у сучасних умовах господарювання. Встановлено, що екологічний маркетинг – це маркетинг, спрямований на задоволення потреб цільової аудиторії через товари, які допомагають берегти довкілля. Головна мета цієї діяльності – популяризація екологічних продуктів та формування відповідального споживання у користувачів, тобто зробити екотовари стандартом споживання. Цілі та завдання екологічного маркетингу такі: підвищення екологічної свідомості серед споживачів; розробка та просування екологічних товарів; популяризація екологічно чистих товарів та послуг на ринку; формування на ринку еко потреб; екологізація виробництва. Досліджено практику втілення екологічних трендів маркетингової діяльності на прикладі кейсів світових та вітчизняних компаній. Перспективами подальших досліджень визначено з’ясування економічної та соціальної ефективності застосування принципів екологічного маркетингу. The paper examines the essence of environmental marketing and the main environmental trends of marketing activities in modern business conditions. It has been established that environmental marketing is marketing aimed at meeting the needs of the target audience through products that help protect the environment. The main goal of this activity is to popularize ecological products and form responsible consumption among users, ie to make ecological goods the standard of consumption. The goals and objectives of environmental marketing are: raising environmental awareness among consumers; development and promotion of ecological goods; promotion of environmentally friendly goods and services on the market; formation of eco-needs on the market; greening of production. Five main environmental trends of modern marketing activities of enterprises are identified, which include the following: PR and creating a positive image of the company, increasing customer loyalty, creating new environmental goods and services, attracting influencers, implementing waste-free or safer production methods. At the same time, it is established that the main ecotrend in Ukraine is the choice of consumers of goods, information about the origin of which is transparent and reliable. There are also five scenarios for using environmental trends in modern business marketing. In particular, such scenarios define - care for recycling and reuse of products, building exclusively eco-brand, introduction of certain eco-products (premium) in the product range, use of modern technologies for production and maintenance, introduction of waste-free or safer production methods. The practice of implementation of ecological trends of marketing activity on the example of cases of world and domestic companies is investigated. Prospects for further research are to determine the economic and social effectiveness of the principles of environmental marketing.Item МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ДЕЛІКТНИХ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ ВИБОРЧОГО ПРОЦЕСУ. METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF THE STUDY OF ADMINISTRATIVE-DELICT LEGAL RELATIONS IN THE FIELD OF THE ELECTION PROCESS(2022) КАЛЬНА, Анастасія Володимирівна; KALNA, AnastasiiaУ статті здійснено аналіз прийомів, способів дослідження адміністративно-деліктних правовідносин у сфері виборчого процесу, виокремлення у процесі синтезу знань, суттєвих зв’язків між цим правом і суспільством, надано пояснення й узагальнення результатів емпіричного дослідження, виявлення загальних закономірностей та їх формалізація. Акцентовано увагу на тому, що з огляду на складність структури самого права, ступінь узагальнення даних про об’єкт пізнання, відмінності й різноманіття методів, їх можна поділити на: на філософські, наукові та спеціальні. Attention is focused on the fact that, given the complexity of the structure of law itself, the degree of generalization of data about the object of knowledge, the differences and variety of methods, they can be divided into: philosophical, the scope of which is quite wide. It is dialectical, metaphysical, logical. The methodological base includes general scientific methods that are used in the vast majority of sciences: anthropological, axiological, historical, systemic, structural-functional, synergistic,hermeneutic, behavioristic, instrumental, modeling, cybernetic, mathematical, statistical. Special methods are also used, which are widespread for certain sciences or spheres of practical activity: socio-engineering, sociological, comparative legal and dogmatic. The set of applied methods and given assumptions make it possible to build such a model: the electoral process is a complete, self-organized system that ensures a certain type of organization of power, the participation of society in the formation of state bodies. All the analyzed methods do not exist in isolation from each other, as each of them deepens a certain aspect of philosophical and legal knowledge in the study of administrative-tort law relations in the field of the election process, while in aggregate they will reveal the specified issue in its entirety.Item УПРАВЛІННЯ КОНСАЛТИНГОВОЮ ФІРМОЮ. MANAGEMENT OF A CONSULTING FIRM(2022) СОРОКА, Лариса Миколаївна; SOROKA, Larysa; МЕТІЛЬ, Тетяна Костянтинівна; METIL, Tetiana; ШЕВЧЕНКО-ПЕРЕПЬОЛКІНА, Радислава Іванівна; SHEVCHENKO-PEREPOLKINA, RadyslavaУ статті досліджено перспективи управління консалтинговими фірмами в Україні. Здійснено емпіричне дослідження у вигляді анкетування українських компаній стосовно використання консалтингових послуг. Дослідження проводилося восени 2020 р. у всій Україні. Розроблена анкета містила 21 запитання. З показником відповідей 24 % отримано 194 дійсні, заповнені анкети, що оброблено методами описової статистики. Компанії-відповідачі цілком задоволені консультаційними послугами, які вони придбали, але є відносно висока частка (40 %) копаній, які ставлять під сумнів співвідношення ціни та якості послуги, а 12 % не змогли реалізувати пропозицію консультанта. The paper examines the prospects of management of consulting firms in Ukraine. In the 21st century, there is almost no area of business that cannot be linked to consulting. According to the survey, the most common reason why Ukrainian companies turn to management consulting is to increase efficiency and finance (investment, project financing, liquidity, etc.). The challenges posed by the growing pressure of the digital revolution in Ukraine will soon give new impetus to the development of consulting services. Further research will focus on comparing trends in Ukraine with other Eastern European countries.Item ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ КОНКРЕТНИХ СИТУАЦІЙ (CASE-STUDY) ДЛЯ НАВЧАННЯ ПЕРСОНАЛУ ТА ВИЯВЛЕННЯ ТАЛАНОВИТИХ СПІВРОБІТНИКІВ. THE USAGE OF THE CASE-STUDY METHOD TO TRAIN A STAFF AND IDENTIFY TALENTED EMPLOYEES(2022) КОВАЛИК, Оксана Анатоліївна; KOVALYK, Oksana; СТОЛЯРЕНКО, Артем Анатолійович; STOLIARENKO, ArtemОсновною темою статті є метод case-study, який широко використовується в наукових колах не лише для досліджень конкретних ситуацій, а й також для навчання персоналу. Пояснюється, чому метод конкретних ситуацій (case-study) є зручним способом навчання персоналу на підприємстві для виявлення талановитих співробітників, які часто беруть участь у процесі обговорення проблемних питань, говорять правильні думки і знаходять рішення з конкретних ситуацій швидше за інших. Для таких працівників можна створювати більш складні і заплутані кейси, на вирішення яких необхідно використовувати неоднозначні методи. In recent years, there has been an increase in the number of scientists working on business disciplines and management. This article discusses the problems and issues that scientists may face in these subjects. The main task of this article is to show the guide, thanks to which it will be able to save time for manager when working with employers. The main topic of discussion is the case-study method. This method is widely used in scientific circles, and not only for case studies, but also for staff training. The article explains why the case-study method is an excellent way to train staff at the company and identify talented employees. The results of the work of a group of trainees or individuals in the discussion and analysis of a case study give us important perspectives for assessing their various skills, such as leadership, analytical thinking, decision-making and communication. Thus, the case study is a realistic textbook that provides high involvement and participation of trainees and participants.Item ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА СУЧАСНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ. ECONOMIC SECURITY OF MODERN BUSINESS IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION(2022) МАТВІЄНКО-БІЛЯЄВА, Галина Леонідівна; MATVIIENKO-BILIAIEVA, HalynaВ умовах становлення ринкових механізмів у національній економіці, розвитку сучасного бізнесу, досить важливого значення набуває система забезпечення економічної безпеки, адже саме вона дає орієнтири для прийняття основних соціально- економічних рішень. Основною умовою підвищення ефективності та стійкості розвитку промислових підприємств в трансформаційних умовах є вдосконалення системи економічної безпеки з урахуванням низки факторів. Серед усіх складових, які прямо чи опосередковано впливають на формування системи економічної безпеки в підприємницькій діяльності, особливої уваги вимагає диджиталізація бізнесу. Важливість забезпечення диджиталізація бізнесу охоплює мікро- та макроекономічні рівні економічних відносин. Гарантувати високий рівень економічної безпеки неможливо без урахування інструментів диджиталізації бізнесу. Навмисне або необережне розкриття комерційної інформації, нанесення шкоди діловій репутації – всі ці чинники негативно впливають на результативність та прибутковість господарюючих суб'єктів. У зв'язку з цим проблема забезпечення економічної безпеки сучасного бізнесу набуває особливої актуальності та своєчасності дослідження. In the conditions of formation of market mechanisms in the national economy, development of modern business, the system of ensuring economic security becomes very important, because it provides guidelines for making basic socio-economic decisions. The main condition for increasing the efficiency and sustainability of industrial enterprises in transformational conditions is to improve the system of economic security, taking into account a number of factors.Item ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ БОРГОВИХ ФІНАНСОВИХ ІНСТРУМЕНТІВ ДЕРЖАВНО- ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ПРАКТИЦІ. FEATURES OF THE USE OF DEBT FINANCIAL INSTRUMENTS OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN DOMESTIC AND FOREIGN PRACTICE(2022) ШУЛЮК, Богдана Степанівна; SHULIUK, Bohdana; ДЕМ’ЯНИШИН, Василь Григорович; DEMIANYSHYN, VasylСтаттю присвячено борговим фінансовим інструментам, які використовують учасники державно-приватного партнерства у процесі реалізації спільних проєктів. В результаті дослідження висвітлено проблеми банківського, державного та синдикованого кредитування в Україні та кращі здобутки світової практики у цій сфері. Обґрунтовано, що альтернативою банківського кредитування є інфраструктурні облігації, котрі дають змогу зменшити навантаження на бюджети різних рівнів та залучити позабюджетні джерела фінансових ресурсів. Акцентовано увагу на необхідності вирішення проблем розвитку боргового фінансового ринку. Financial cooperation of the state with subjects of entrepreneurial activity is carried out with the help of appropriate tools that contribute to the creation of a favorable investment environment for the implementation of socially important infrastructure projects. At the same time, an important place is occupied by debt financial instruments, which make it possible to ensure the fulfillment of obligations undertaken by partners. Effectiveness of using debt financial instruments needs to solve problems on the debt capital market, in particular regarding the legislative regulation of their formation, circulation and use in the sphere of public-private partnership, ensuring investment attractiveness, transparency and openness. Prospects for further research in this direction are the search for ways to improve the financial tools for the development of public-private partnerships, taking into account the best achievements of world experience.Item Item УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ МІЖНАРОДНОГО БІЗНЕСУ НА ОСНОВІ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. MANAGEMENT OF INTERNATIONAL BUSINESS DEVELOPMENT BASED ON INNOVATIVE TECHNOLOGIES(2022) КОВАЛИК, Оксана Анатоліївна; KOVALYK, Oksana; ЛЕБЕДЬ, Яна Олександрівна; LEBED, Yana; НАУМЧАК, В’ячеслав Вікторович; NAUMCHAK, ViacheslavУ статті показано, що важливим етапом розвитку підприємства є впровадження інноваційних технологій продажу товарів на міжнародному ринку. Виділено п’ять ключових сфер виходу на міжнародний ринок через глобальну електронну комерцію. Визначено, що вибір відповідного ринку є важливим питанням, яке необхідно вирішити для розвитку міжнародного бізнесу. У разі виходу на міжнародний ринок потрібно відразу визначитися, чи варто створити власний магазин або користуватися послугами вже готових сервісів з онлайн-продажів. Обидва варіанти мають свої переваги та недоліки.. Recent research in the field of international entrepreneurship suggests that the introduction of e-commerce can contribute to further growth for businesses by gaining opportunities to enter new markets and providing access to new customer segments.Item ЦИРКУЛЯРНА ЕКОНОМІКА ЯК ДЕТЕРМІНАНТНА СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНИ. CIRCULAR ECONOMY AS A DETERMINANT OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND COMPETITIVENESS OF UKRAINE(2022) ПОДРА, Ольга Павлівна; PODRA, Olha; ГОРОШКО, Юліана Володимирівна; HOROSHKO, YulianaСтаттю присвячено дослідженню циркулярної економіки як детермінанти сталого розвитку та конкурентоспроможності України. Проаналізовано основні засади, принципи циркулярної економіки та основні переваги від їх впровадження, здійснено аналіз нормативно-законодавчих актів в Україні та ЄС, досліджено основні методи поводження з відходами в Україні та країнах ЄС, розглянуто структуру поводження з відходами в Україні у розрізі п’ятирічної ретроспективи. Визначено основні бар’єри, пов’язані із переходом від лінійної до циркулярної економіки, запропоновано рекомендації з пришвидшення переходу до кругової економіки. Environmental protection is one of the urgent tasks facing the whole world. Limited resources, environmental pollution, and climate change are becoming increasingly critical every year, so the issue of changing the approach to building the economy is urgent. Most European countries have long been familiar with the circular economy concept, but in Ukraine, this concept is only gaining popularity. A circular economy is an economy that functions based on the secondary use of resources, which makes it possible to improve the environment and minimize the use of limited resources, which are essential for the full functioning of all processes in the future. At a time of global and rapid changes, the issue of transition from a linear to a circular type of economy is an important aspect of the development of Ukraine and its economy. Such a transition requires both material and time resources, but the implementation of the principles and initiatives of the circular economy will increase competitiveness and ensure economic growth in the conditions of European integration, as well as solve several urgent problems related to ecology.Item ПРАВОВИЙ СТАТУС САББОТА ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕРЕД ЛЮДСТВОМ. LEGAL STATUS OF SABBOT AND RESPONSIBILITY TO HUMANITY(2022) МАЛІЙ, Микола Іванович; MALII, MykolaУ статті розкривається роль концепції визнання саббота «електронною юридичною особою», яка обов’язково повинна враховувати небезпеку постановки людством, суспільством, державами даної «електронної особи» в один суспільний ряд з людиною у разі використання електронного інтелекту у правотворчій, правозахисній та судовій діяльності державних органів влади. Основною задачею правотворців та правозахисників у світі є недопущення порушення прав і свобод людини, суспільства та держави з боку новоствореної «електронної особи» та запобігання загроз в майбутньому для всього людства. The paper reveals the role the concept of recognizing the sabbot (robot or program with electronic intelligence) as an "electronic legal entity" must take into account the danger of placing humanity, society, states of this "electronic person" in the same social order as a person when using electronic intelligence in lawmaking, human rights and justice state authorities and international, interstate legal structures, institutions, and, in particular, in the criminal law of most countries.Item Item СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ. CURRENT STATE AND DEVELOPMENT PROSPECTS OF UKRAINE’S FOOD INDUSTRY(2022) ГОЛЮК, Вікторія Ярославівна; HOLIUK, Viktoriia; МЕГЕЛЬ, Христина Олександрівна; MEHEL, KhrystynaУ статті проаналізовано сучасний стан ринку харчової промисловості та діяльності підприємств, визначено їх рівень рентабельності. Досліджено динаміку обсягів виробництва та реалізації харчової продукції впродовж 2016-2021 рр. Охарактеризовано основні проблеми, які гальмують розвиток підприємств харчової промисловості протягом останніх років, а також проблеми, які виникли на фоні політичних подій та вторгнення росії в Україну. Визначено тенденції та драйвери розвитку харчової промисловості, а також перспективні шляхи розвитку в сучасних умовах функціонування. The food industry is one of the most important industries for the country's economy and is able to ensure the competitiveness ofUkrainian food products on the international market. The purpose of the paper is to research current state and development prospective of the state of the food industry in Ukraine.The study has brought the following results. It was determined that the food industry occupies the first place in terms of the volume of products sold, on a par with metallurgical production. After analyzing the dynamics of production volumes, it was determined that the food industry provides high rates of production growth, but a decline in production is observed for certain types of products, namely, butter, margarine, sauces, flour, bakery and pasta products. It was determined that the main share of the market belongs to large manufacturers who have a developed sales network and offer consumers a wide range of products. It was determined that the level of profitability of food industry enterprises is low, in recent years there has been a negative trend of the anticipatory growth of production costs over the rate of profit growth. In modern conditions, in addition to the traditional factors that destabilize the development of the food industry, challenges caused by the consequences of the pandemic were added, and later, domestic enterprises faced new problems due to the war. Russia's invasion of Ukraine led to the suspension of some food industry enterprises due to hostilities. The stoppage of Ukrainian exports after the beginning of the conflict pushed up the food price index. A promising direction for the development of the food industry of domestic enterprises is adapted to modern conditions, expansion and search for new sales markets, as well as improvement of product quality. The food industry has a great impact on the country's economy and the volume of revenues for the budgets of various levels. Given the high saturation of the market, manufacturers of food products must win the trust of buyers and fight for the consumer's choice. Therefore, the main task for domestic enterprises is to determine new directions, means and stages of implementation of the foreign economic strategy, with the aim of optimizing the activities of enterprises.Item КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВЕ ЗНАЧЕННЯ "НЕБЕЗПЕЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ" ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ. CRIMINAL LEGAL MEANING OF "DANGEROUS PRODUCT" ACCORDING TO THE LEGISLATION OF UKRAINE(2022) МОРОЗОВСЬКА, Оксана Анатоліївна; MOROZOVSKA, OksanaУ статті здійснено дослідження кримінально-правового значення терміну «небезпечна продукція» за законодавством України. Кримінальний кодекс України під небезпечною продукцією розуміє продукцію, що не відповідає вимогам до безпечності продукції, встановленим нормативно-правовими актами. Найбільш прийнятним, на думку вчених, є визначення продукції, яке охоплює харчові і нехарчові товари, а також роботи і послуги. Небезпечною є продукція, яка за звичайних умов використання становить ризик для життя і здоров’я людей, майна споживачів (користувачів), а також для навколишнього природного середовища. The paper examines the criminal-legal meaning of the term «dangerous product» under the legislation of Ukraine. The Criminal Code of Ukraine defines dangerous products as products that do not meet the requirements for product safety established by normative legal acts. The Law of Ukraine «On the Protection of Consumer Rights» uses the terms «product safety» and «adequate quality of goods, work or services». The term «product» covers any product (goods), work or service that is manufactured, performed or provided to meet public needs. Product safety means the absence of any risk to the life, health, property of the consumer and the natural environment under normal conditions of use, storage, transportation, manufacture and disposal of products. The proper quality of goods, work or services is a property of products that meets the requirements established for this category of products in regulatory acts and the terms of the contract with the consumer. The Law of Ukraine «On the Protection of Consumer Rights» also obliges to put into circulation and sell products for which regulatory and legal acts, including technical regulations, establish requirements regarding safety for life, health, property of consumers and the natural environment. The most acceptable, according to scientists, is the definition of products, which includes food and non-food products, as well as works and services. Dangerous products are products that, under normal conditions of use, pose a risk to the life and health of people, the property of consumers (users), as well as to the natural environment. The application of criminal liability in case of violation of the property rights of consumers in connection with the sale to them of products of inadequate quality (substandard products) is inappropriate.