№3(69)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 28
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ ОБ’ЄКТИВНОЇ СТОРОНИ НЕЗАКОННОГО ПОВОДЖЕННЯ ЗІ ЗБРОЄЮ, БОЙОВИМИ ПРИПАСАМИ АБО ВИБУХОВИМИ РЕЧОВИНАМИ. FEATURES OF THE OBJECTIVE SIDE OF ILLEGAL HANDLING OF WEAPONS, MUNITIONS OR EXPLOSIVES
    (2025) ХОМЕНКО Анастасія; KHOMENKO Anastasiіa
    У статті досліджено актуальні проблеми об’єктивної сторони кримінального правопорушення, передбаченого ст. 263 Кримінального кодексу України, незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами. На основі аналізу чинного законодавства, наукових позицій та судової практики визначено зміст форм діяння, які охоплені об’єктивною стороною складу кримінального правопорушення: незаконне носіння, зберігання, придбання, передача, збут, виготовлення та ремонт. The article examines the current problems of the objective side of the criminal offense provided for in Art. 263 of the Criminal Code of Ukraine, illegal handling of weapons, ammunition or explosives. Based on the analysis of current legislation, scientific positions and judicial practice, the content of the forms of action covered by the objective side of the composition of the criminal offense is determined: illegal carrying, storage, acquisition, transfer, sale, manufacture and repair.
  • Item
    ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ КЛАСИФІКАЦІЇ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВИХ САНКЦІЙ ЗА СТУПЕНЕМ ВИЗНАЧЕННЯ ЇХ МЕЖ. THEORETICAL PRINCIPLES OF CLASSIFICATION OF CRIMINAL SANCTIONS BY THE DEGREE OF DEFINITION OF THEIR BOUNDARIES
    (2025) ТКАЧУК Юрій; TKACHUK Yurii
    Статтю присвячено аналізу теоретичних засад класифікації кримінально-правових санкцій за ступенем визначення їх меж. Виокремлено види санкцій залежно від визначення їх меж, висвітлено наукові дискусії щодо їх диференціації. Констатовано наявність в чинному кримінальному законодавстві відносно визначених та абсолютно визначених санкцій. The article is devoted to the analysis of the theoretical foundations of the classification of criminal sanctions according to the degree of determination of their limits. The types of sanctions are identified depending on the definition of their boundaries, scientific discussions on their differentiation are characterized. The existence of relatively-defined and absolutely-defined sanctions in the current criminal legislation is stated.
  • Item
    ВТРУЧАННЯ В ПРИВАТНЕ СПІЛКУВАННЯ: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ. INTERFERENCE IN PRIVATE COMMUNICATIONS: PROBLEM ISSUES AND WAYS TO SOLUTION THEM
    (2025) ТИМОЩУК Сергій; TYMOSHCHUK Serhii
    Статтю присвячено комплексному аналізу проблемних аспектів правового регулювання втручання в приватне спілкування в контексті забезпечення права особи на приватне життя в Україні. З огляду на міжнародно-правові стандарти, зокрема Загальну декларацію прав людини, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права та Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод висвітлено питання правомірності, меж і гарантій втручання в комунікаційну сферу особи. Акцентовано на практиці Європейського суду з прав людини, яка визначає чіткі критерії допустимості втручання держави в особисте спілкування, охоплюючи вимоги до законності, передбачуваності, обґрунтованості та пропорційності втручання. The article is devoted to a comprehensive analysis of the problematic aspects of the legal regulation of interference in private communications in the context of ensuring the right of an individual to privacy in Ukraine.Taking into account international legal standards, in particular the Universal Declaration of Human Rights, the International Covenant on Civil and Political Rights and the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, the author considers the issue of legality, limits and guarantees of interference in the sphere of communication of an individual. Emphasis is placed on the practice of the European Court of Human Rights, which defines clear criteria for the admissibility of state interference in personal communication, including requirements for legality, foreseeability, reasonableness and proportionality of the interference.
  • Item
    PROBLEMS OF PRE-TRIAL INVESTIGATION OF VIOLATIONS OF FIRE OR TECHNOGENIC SAFETY REQUIREMENTS ESTABLISHED BY LAW. ПРОБЛЕМИ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ ПОРУШЕННЯ ВСТАНОВЛЕНИХ ЗАКОНОДАВСТВОМ ВИМОГ ПОЖЕЖНОЇ АБО ТЕХНОГЕННОЇ БЕЗПЕКИ
    (2025) REVA Ivan; РЕВА Іван
    The article outlines problematic issues in the pre-trial investigation of violations of fire and technogenic (man-made) safety requirements established by law. Based on the results of studying investigative and judicial practice in investigating such violations, consistent trends and their causes have been identified, with a focus on the repetitive nature regarding some of them. The paper summarizes the causes of fires and technogenic accidents. Risk factors for fires and technogenic emergencies have been identified. Types of technogenic threats have been highlighted, and the stages of emergencies have been characterized. It is noted that the main structural element of a violation of fire or technogenic safety requirements is the actions or inaction of the person responsible for their compliance. Another important aspect is the cause-and-effect relationship between such violations and the circumstances that contributed to the occurrence of a fire or technogenic hazard. У статті окреслено проблемні питання досудового розслідування порушення встановлених законодавством вимог пожежної або техногенної безпеки. За результатами вивчення слідчої та судової практики розслідування такого порушення виявлено сталі тенденції та причини їх виникнення, увагу зосереджено на повторюваному характері деяких із них. У роботі узагальнено причини виникнення пожеж і техногенних аварій. Встановлено фактори ризиків виникнення пожеж і надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Виокремлено види загроз техногенного характеру, схарактеризовано стадії надзвичайних ситуацій.
  • Item
    ЕТАПИ СТАНОВЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО КРИМІНАЛЬНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПЕРЕДАЧУ АБО ЗБИРАННЯ ВІДОМОСТЕЙ, ЩО СТАНОВЛЯТЬ СЛУЖБОВУ ІНФОРМАЦІЮ, ЗІБРАНУ В ПРОЦЕСІ ОПЕРАТИВНО-РОЗШУКОВОЇ, КОНТРРОЗВІДУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, У СФЕРІ ОБОРОНИ КРАЇНИ. STAGES OF THE DEVELOPMENT OF LEGISLATION ON CRIMINAL LIABILITY FOR THE TRANSFER OR COLLECTION OF OFFICIAL INFORMATION COLLECTED IN THE PROCESS OF OPERATIONAL-SEARCH, COUNTERINTELLIGENCE ACTIVITIES, IN THE FIELD OF NATIONAL DEFENSE
    (2025) МЕЛЕХОВЕЦЬ Євгенія; MELEKHOVETS Yevheniia
    Статтю присвячено дослідженню історичного розвитку законодавства про кримінальну відповідальність за передачу або збирання відомостей, що становлять службову інформацію, зібрану в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, а також суміжних з нею інститутів (кримінальної відповідальності за розголошення державної, військової, інших видів таємниць). Зокрема, в межах дослідження проаналізовано становлення перших норм про кримінальну відповідальність за розголошення державних і військових таємниць у Київській Русі, Великому Князівстві Литовському, Речі Посполитій. Констатовано, що перша норма про кримінальну відповідальність за розголошення державної таємниці як окремий склад кримінального правопорушення містилася в Литовському статуті 1588 року, до цього звичаєвим правом карався факт зносин з ворогом, без конкретизації переданих йому відомостей. The article is devoted to the study of the historical development of legislation on criminal liability for the transfer or collection of information constituting official information collected in the process of operationaldetective, counterintelligence activities, in the field of national defense, as well as related institutions (criminal liability for disclosure of state, military, and other types of secrets). In particular, the study analyzed the formation of the first norms on criminal liability for the disclosure of state and military secrets in Kievan Rus, the Grand Duchy of Lithuania, and the Polish-Lithuanian Commonwealth. It has been established that the first provision on criminal liability for disclosure of state secrets as a separate element of a criminal offense was contained in the Lithuanian Statute of 1588; before that, customary law punished the very fact of communication with an enemy, without specifying the information transmitted to him.
  • Item
    СПОСОБИ ВЧИНЕННЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ СЛУЖБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРАЦІВНИКАМИ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ. WAYS OF COMMITTING CRIMINAL OFFENSES IN THE FIELD OF OFFICIAL ACTIVITIES BY EMPLOYEES OF THE NATIONAL POLICE OF UKRAINE
    (2025) ЛУЦАК Сергій; LUTSAK Serhii
    У статті досліджено способи вчинення кримінальних правопорушень у сфері службової діяльності працівниками Національної поліції України. На підставі аналізу положень кримінального та кримінального процесуального законодавства, наукових джерел, а також матеріалів кримінальних проваджень встановлено найпоширеніші моделі службової злочинності та визначено їх структурні елементи. The article examines the ways in which criminal offenses are committed in the field of official activity by employees of the National Police of Ukraine. Based on the analysis of the provisions of criminal and criminal procedural legislation, scientific sources, as well as materials of criminal proceedings, the most common models of official crime are established and their structural elements are determined.
  • Item
    НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСОБИСТОЇ БЕЗПЕКИ ПРАЦІВНИКІВ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ. REGULATORY AND LEGAL BASIS FOR ENSURING THE PERSONAL SAFETY OF EMPLOYEES OF THE NATIONAL POLICE OF UKRAINE
    (2025) ЛОГВИНЕНКО Максим; LOHVYNENKO Maksym
    В умовах сьогодення правоохоронна система України, попри складну геополітичну ситуацію, є одним із головних інститутів забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки та порядку. Правоохоронні органи як частина сектору безпеки й оборони ефективно реагують на нові виклики, пов’язані зі зміною політичних, соціальних та економічних умов життя і діяльності населення, забезпечуючи повноцінне функціонування держави. Проте належне виконання поліцейських функцій, відповідно до міжнародних стандартів, тісно переплітається з новими випадками поранень, різного роду травмувань, а також загибелі особового складу правоохоронного органу. In today's conditions, despite the complex geopolitical situation, Ukraine's law enforcement system is one of the main institutions ensuring the protection of human rights and freedoms, combating crime, and maintaining public safety and order. As part of the security and defence sector, law enforcement agencies respond effectively to new challenges associated with changes in the political, social and economic conditions of life and activity of the population, ensuring the full functioning of the state. However, the proper performance of police functions, in accordance with international standards, is closely intertwined with new cases of injuries, various types of trauma, and the death of law enforcement personnel. The armament and aggressiveness of criminal elements, the illegal distribution of unregistered firearms and explosive devices, the psychological overload of the civilian population, active counteraction to sabotage and reconnaissance groups of the aggressor country, and the performance of police functions in de-occupied and adjacent territories significantly affect the personal safety of employees of the National Police of Ukraine.
  • Item
    АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ РОЗСЛІДУВАННЯ ВОЄННИХ ЗЛОЧИНІВ. INTERNATIONAL STANDARDS FOR THE INVESTIGATION OF WAR CRIMES
    (2025) ЖОВТЮК Олександр; ZHOVTIUK Oleksandr
    У статті розглянуто питання кримінально-правового та криміналістичного змісту розслідування суспільно небезпечного діяння, передбаченого ст. 438 Кримінального кодексу України «Воєнні злочини». На основі бланкетної диспозиції зазначеної вище статті КК України встановлено, що з метою повного й об’єктивного аналізу складу кримінального правопорушення необхідно проводити співвідношення вчиненого суспільно небезпечного діяння з ознаками, які передбачені нормами міжнародного гуманітарного права у межах вчинення різних форм порушення законів та звичаїв війни. The article addresses the criminal-legal and forensic content of investigating a socially dangerous act stipulated in Article 438 of the Criminal Code of Ukraine “War Crimes.” Based on the blanket provision of the above-mentioned article of the CC of Ukraine, it is established that, for a comprehensive and objective analysis of the elements of a criminal offense, it is necessary to correlate the committed socially dangerous act with the characteristics provided by the norms of international humanitarian law within the framework of various forms of violations of the laws and customs of war. It is determined that the correctness of the criminal-legal qualification, and consequently the evaluation of the actions of the person accused of committing the mentioned criminal offense, and the subsequent prosecution of the said person, is inextricably linked to the analysis of international humanitarian law provisions, international treaties, conventions, etc., which are designed to regulate the interpretation of war crimes.
  • Item
    ПРОЦЕСУАЛЬНІ ПОВНОВАЖЕННЯ КЕРІВНИКА ПІДРОЗДІЛУ ДЕТЕКТИВІВ НАБУ У СПІВВІДНОШЕННІ ІЗ ФУНКЦІОНАЛЬНИМИ ПОВНОВАЖЕННЯМИ КЕРІВНИКІВ ІНШИХ ОРГАНІВ ДОСУДОВОГО РОЗСЛІДУВАННЯ: ЄДНІСТЬ І ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ПРОЦЕСУАЛЬНИХ ФУНКЦІЙ. PROCEDURAL POWERS OF THE HEAD OF THE NABU DETECTIVE UNIT IN COMPARISON WITH FUNCTIONAL POWERS OF OTHER PRE-TRIAL INVESTIGATION AUTHORITIES: UNITY AND DIFFERENTIATION OF PROCEDURAL FUNCTIONS
    (2025) ЖИВОТОВСЬКА Світлана; ZHYVOTOVSKA Svitlana
    У статті здійснено комплексне дослідження кримінально-процесуального статусу та повноважень керівника підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України в системі органів досудового розслідування. Увагу зосереджено на положенні пункту 8 частини 1 статті 3 Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до якого зазначену посадову особу визнають керівником органу досудового розслідування. The article presents a comprehensive study of the criminal procedural status and powers of the head of the detective unit of the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine (NABU) within the system of pre-trial investigation bodies. Particular attention is paid to the provisions of paragraph 8, part 1, article 3 of the Criminal Procedure Code of Ukraine, which explicitly recognizes this official as the head of a pre-trial investigation body.
  • Item
    АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПРИЗНАЧЕННЯ ПОКАРАННЯ ЗА ВВЕДЕННЯ В ОМАНУ СУДУ АБО ІНШОГО УПОВНОВАЖЕНОГО ОРГАНУ. CURRENT ISSUES IN SENTENCING FOR MISLEADING A COURT OR OTHER AUTHORISED BODY
    (2025) ВЛАСЕНКО Юлія; VLASENKO Yuliia
    У статті досліджено актуальні проблеми призначення покарання за кримінальне правопорушення, передбачене ст. 384 Кримінального кодексу України, – введення в оману суду або іншого уповноваженого органу. На основі аналізу 155 обвинувальних вироків судів першої інстанції за період 2019–2021 років визначено основні тенденції судової практики в цій сфері. The article examines topical issues of sentencing for criminal offences under Article 384 of the Criminal Code of Ukraine – misleading a court or other authorised body. Based on an analysis of 155 convictions by courts of first instance for the period 2019–2021, the main trends in judicial practice in this area have been identified.
  • Item
    КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЛОБІСТСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКОРДОННІЙ ПРАКТИЦІ. COMPARATIVE ANALYSIS OF MODELS OF LEGAL REGULATION OF LOBBYING ACTIVITIES IN FOREIGN PRACTICE
    (2025) КОСТЮШКО Олег; KOSTIUSHKO Oleg
    Статтю присвячено комплексному порівняльному аналізу моделей законодавчого регулювання лобістської діяльності з погляду їх історичної еволюції, інституційного дизайну та відповідності сучасним міжнародним стандартам. Використовуючи порівняльно-правові, історикоправові, функціональні та системні методи, у дослідженні виокремлено універсальні критерії оцінки ефективності законодавства про лобіювання: ступінь формалізації правових норм, широта охоплення суб’єктів, рівень процедурної прозорості й надійність механізмів нагляду та санкціонування. Англосаксонська модель демонструє найвищий рівень відкритості через обов’язкові реєстри лобістів, щоквартальні або щомісячні звіти про діяльність і незалежні наглядові органи, уповноважені застосовувати адміністративні та кримінальні санкції. The article provides a comprehensive, comparative analysis of legislative lobbying activity regulation models in terms of their historical evolution, institutional design, and compliance with modern international standards. Using legal and historical legal methods, as well as functional and systemic approaches, the study identifies universal criteria for evaluating the effectiveness of lobbying legislation, including the degree of formalization of legal norms, breadth of subject coverage, level of procedural transparency, and reliability of oversight and sanctioning mechanisms. The Anglo-Saxon model demonstrates the highest level of openness, thanks to its mandatory lobbyist registries, quarterly or monthly activity reports, and independent supervisory bodies authorized to apply administrative and criminal sanctions. In contrast, the traditional continental model, which was characteristic of many European jurisdictions until the early 2000s, primarily relied on «soft law» instruments, such as codes of ethics, parliamentary rules of procedure, and fragmented anti-corruption laws.
  • Item
    WORK AS A PSYCHOLOGICAL AND LEGAL TOOL FOR THE RE-SOCIALIZATION OF CONVICTS. ПРАЦЯ ЯК ПСИХОЛОГІЧНИЙ І ПРАВОВИЙ МЕХАНІЗМ РЕСОЦІАЛІЗАЦІЇ ЗАСУДЖЕНИХ
    (2025) SAGAIDAK Yuliya; САГАЙДАК Юлія
    The relevance of the study is determined by the lack of a unified approach in science to the involvement of convicts in labor in prisons, as well as by legislative inconsistencies in the issue of reeducation of convicts through occupational therapy. The Universal Declaration of Human Rights regards work as a right that requires consent. Ukrainian legislation also establishes the right to free choice of work and freedom of labor, which, at the same time, does not take into account the legal status of special subjects, such as convicts. Актуальність дослідження зумовлена відсутністю в українській науці єдиного підходу щодо залучення засуджених до праці в місцях позбавлення волі, необхідністю вивчення цього психологічного аспекту, а також законодавчими неузгодженостями в питанні перевиховання засуджених за допомогою трудотерапії. Загальна декларація прав людини розглядає працю як право, що вимагає згоди. Українське законодавство також закріплює право на вільний вибір роботи та свободу праці, яке водночас не враховує правовий статус спеціальних суб’єктів, таких як засуджені. Конституція забороняє використання примусової праці.
  • Item
    ЗАТРИМАННЯ АДВОКАТА В КРИМІНАЛЬНОМУ ПРОВАДЖЕННІ. DETENTION OF AN ADVOCATE IN CRIMINAL PROCEEDINGS
    (2025) ОЛІЙНИК Юрій; OLIINYK Yurii; КАПЕЛЮХА Артемій; KAPELIUKHA Artemii
    У статті здійснено всебічний аналіз теоретичних і практичних аспектів застосування до адвоката такого тимчасового запобіжного заходу, як затримання за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення. Констатовано, що повноцінна реалізація закріплених за адвокатом професійних прав щодо обстоювання інтересів підзахисного є можливою за умови, коли адвокат є захищеним, незалежним, наділений достатніми гарантіями адвокатської діяльності. Увагу зосереджено на недоліках правового регулювання процедури затримання адвоката за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення. The article provided a comprehensive analysis of the theoretical and practical aspects of applying such a temporary preventive measure to an advocate as detention on suspicion of committing a criminal offense. It was stated that the full realization of the professional rights assigned to an advocate to defend the interests of the client is possible provided that an advocate himself is protected, independent and endowed with sufficient guarantees of advocacy. Attention was drawn to the shortcomings of the legal regulation of the procedure for detaining an advocate on suspicion of committing a criminal offense.
  • Item
    ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ВНУТРІШНІХ СПРАВ. FEATURES OF STATE POLICY IN THE FIELD OF INTERNAL AFFAIRS
    (2025) ЗУБКОВА Любов; ZUBKOVA Liubov; ГРИГОРЧУК Олена; HRYHORCHUK Olena; КУЛІК Людмила; KULIK Liudmyla
    У статті здійснено ґрунтовне комплексне дослідження теоретико-правових засад, інституційної структури та прикладних аспектів реалізації державної політики у сфері внутрішніх справ України. Увагу зосереджено на трансформації змісту та функціонального наповнення цієї політики в умовах суспільно-політичних змін, збройної агресії проти України, глобалізації та посилення значущості прав людини як базової цінності демократичної правової держави. The article provides a thorough comprehensive study of the theoretical and legal foundations, institutional structure and applied aspects of the implementation of state policy in the field of internal affairs of Ukraine. Particular attention is paid to the transformation of the content and functional content of this policy in the context of socio-political changes, armed aggression against Ukraine, globalization and the growing importance of human rights as a basic value of a democratic legal state.
  • Item
    КРИМІНАЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИКИ РОЗСЛІДУВАННЯ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ У СФЕРІ СЛУЖБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. CRIMINALISTIC FEATURES OF THE FORMATION OF METHODS FOR INVESTIGATING CRIMINAL OFFENCES IN THE SPHERE OF OFFICIAL ACTIVITIES
    (2025) БАЛОНЬ Андрій; BALON Andriy
    У статті здійснено комплексне дослідження криміналістичних особливостей формування методики розслідування кримінальних правопорушень у сфері службової діяльності. Зазначено, що обмеженість наявних наукових розробок у цій галузі, а також відсутність належно сформованих практичних рекомендацій методичного характеру, що поєднано зі складністю технологічного механізму вчинення корупційних правопорушень, істотно ускладнюють ефективне здійснення досудового розслідування таких діянь. У зв’язку з цим обґрунтовано необхідність розроблення комплексної криміналістичної методики розслідування кримінальних правопорушень зазначеної категорії. The article provides a comprehensive study of the criminalistic features of the formation of methods for investigating criminal offences in the sphere of official activities. It is noted that the limited number of existing scientific developments in this field, as well as the lack of properly formulated practical methodological recommendations, combined with the complexity of the technological mechanism for committing corruption offences, significantly complicate the effective conduct of pre-trial investigations of such acts. In this regard, the need to develop a comprehensive forensic methodology for investigating criminal offences of this category is justified.