№3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing №3 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 39
Results Per Page
Sort Options
Item Право і суспільство №3(2020)Item ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ МОДЕЛІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПОЛІТИКИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ. Organizational and legal models of information security policy implementation in Ukraine(2020) ПЕРУН Т.С.; Perun T.S.У контексті визначення інформації як стратегічного ресурсу будь-якої держави, продуктивної сили і цінного майна розглядаються проблеми інформаційної безпеки. Їх вирішення потребує належного правового регулювання і вироблення національної моделі інформаційної безпеки. Оскільки інформаційна безпека – це невід’ємна частина загальної та національної безпеки, зміст якої базується насамперед на положеннях Конституції України, а також на положеннях основних базових документів, у роботі виділені рівні інформаційної безпеки, дано характеристику принципів інформаційної безпеки. Формулюються найважливіші завдання забезпечення інформаційної безпеки України. Задаються напрями забезпечення інформаційної безпеки, а також організаційно-технічні заходи щодо захисту інформації в загальнодержавних інформаційних і телекомунікаційних системах. In the context of the informational information of a strategic resource of any power, productive strength and valuable mine, problems of informational security are seen. First, I will require proper legal regulation and the first national model of information technology. So, as the information on the security is completely unimportant, the country is based on the provisions of the Constitution of Ukraine, as well as on the provisions of the basic documents, as well as the operation of the basic principles. I am formulated to have the best care of the information security of Ukraine. I am asking myself about securing information security, as well as organizational and technical support, go to clean up information in the overseas information and telecommunication systems.Item ФУНКЦІЇ ДЕРЖАВИ ТА ФУНКЦІЇ ГАЛУЗІ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА УКРАЇНИ (ЕКОНОМІЧНА ТА ПОЛІТИЧНА ФУНКЦІЇ). Functions of the state and functions of the branch of constitutional law of Ukraine (economic and political functions)Functions of the state and functions of the branch of constitutional law of Ukraine (economic and political functions)(2020) СІНЬКЕВИЧ О.В.; Sinkevych О.V.На сучасному етапі, в умовах економічної кризи важливим науковим питанням є розробка проблем функцій галузі конституційного права України. Адже саме мобілізація усіх ресурсів сприятиме виходу з економічної кризи та подоланню усіх інших наслідків пандемії коронавірусної інфекції, яка поставила перед конституційним правом низку викликів – як проводити масові заходи, більшість із яких є необхідними для широкого залучення населення до участі у здійсненні державної влади та місцевого самоврядування? Як мають функціонувати органи публічної влади в умовах пандемії? Як мінімально обмежувати конституційні права людини і громадянина? При аналізі останніх досліджень і публікацій привертає найбільшу увагу той факт, що питання зв’язку між функціями держави та функціями права загалом (і між функціями держави та функціями конституційного права України зокрема) залишаються малодослідженим фахівцями-конституціоналістами; є лише поодинокі статті у наукових виданнях, але у них швидше відображена постановка питання, а не шляхи його вирішення. Метою статті є демонстрація впливу функцій держави на функції галузі конституційного права України та формулювання пропозицій щодо можливостей врахування цього впливу. At the present stage, in the conditions of economic crisis, an important scientific issue is the development of problems of the functions of the branch of constitutional law of Ukraine. After all, the mobilization of all resources will help to overcome the economic crisis and overcome all other consequences of the coronavirus pandemic, which posed a number of challenges to constitutional law – how to hold mass events, most of which are necessary to involve the population in government and local government? How should public authorities function in a pandemic? How to restrict minimally the constitutional rights of man and citizen? In analyzing recent research and publications, the fact that the question of the relationship between the functions of the state and the functions of law in general (and between the functions of the state and the functions of constitutional law of Ukraine in particular) remain unexplored by constitutionalists; there are only a few articles in scientific journals, but they reflect the question rather than ways to solve it. The purpose of the article is to demonstrate the influence of state functions on the functions of the branch of constitutional law of Ukraine and to formulate proposals on the possibilities of taking into account this influence.Item ІНСТИТУТ ВИБОРЧИХ ЦЕНЗІВ (ВИМОГ): ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ТА ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ В УКРАЇНІ. Institute of electoral qualifications (requirements): history and practice of application in Ukraine(2020) ЛАБЕНСЬКА Л.Л.; Labenska L.L.Стаття присвячена основним етапам історичного розвитку та правової природи інституту виборчих цензів (вимог), а також їх відповідної трансформації та стану сучасного законодавчого закріплення в Україні. На підставі відповідних історичних джерел проаналізовано зв’язок між основними виборчими вимогами для місцевих виборів за часів 19–20 сторіччя та сучасної України. Також аргументована доцільність використання в науковому обігу для відповідних виборчих вимог саме терміна «виборчий ценз», а не «ценз». The article deals with main stages of historical development and legal nature of institute of electoral qualifications (requirements), as well as their corresponding transformation and the state of the present legislative support in Ukraine. Based on relevant historical sources, the relationship between the main electoral requirements for local elections in the 19th and 20th centuries and today Ukraine has been analyzed. The author has also substantiated the expediency of using in scientific circulation for the relevant electoral requirements the term “electoral qualification”, but not “qualification”.Item ОСНОВНІ ДЕТЕРМІНАНТИ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ КОРУПЦІЙНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ В УКРАЇНІ. The main determinants that determine corruption offenses in Ukraine(2020) ЛЕГКА О.В.; Lehka O.V.У статті окреслено проблематику основних корупційних факторів, які зумовлюють корупційні правопорушення в Україні. З’ясовано, що корупційні загрози зазвичай мають соціальні передумови, властиві усім державам, але найбільше країнам із перехідною економікою, до яких і належить Україна. Визначено, що детермінанти, які зумовлюють корупційні правопорушення в Україні, поділяються на політичні, економічні, правові, організаційно-управлінські та соціально-психологічні криміногенні фактори. Виокремлено основні детермінанти корупційних загроз: недосконалість вітчизняного кримінального законодавства щодо відповідальності за корупційні правопорушення; толерантність суспільства до окремих протиправних виявів; стійкість традицій і звичок (наприклад, традиція вирішувати переважну більшість питань із посадовцями або службовими особами за допомогою корупційних схем); політична нестабільність у країні; різке зниження рівня життя (фінансова криза); майнова нерівність членів суспільства (у країні практично відсутній середній клас); тінізація суспільно-економічних відносин; посадова корупційна злочинність. The article outlines the problems of the main corruption factors that determine corruption offenses in Ukraine. It was found out that corruption threats, as a rule, have social prerequisites inherent in all States, but most of all in countries with transition economies, which include Ukraine. It is determined that the determinants that cause corruption offenses in Ukraine are divided into political, economic, legal, organizational and managerial, and socio-psychological criminogenic factors. The main determinants of corruption threats are highlighted: imperfection of domestic criminal legislation on responsibility for corruption offenses; tolerance of society to certain illegal manifestations; stability of traditions and habits (for example, the tradition to solve the vast majority of issues with officials or officials using corruption schemes); political instability in the country; a sharp decline in the standard of living (financial crisis); property inequality of members of society (there is almost no middle class in the country); shadowing of socio-economic relations; official corruption crime.Item ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО УДОСКОНАЛЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ СІМ’Ї, ДИТИНСТВА, МАТЕРИНСТВА ТА БАТЬКІВСТВА В УКРАЇНІ. Theoretical approaches to improving the social protection of the family, childhood, motherhood and fatherhood in Ukraine(2020) БУРЛАКА О.С.; Burlaka O.S.У статті досліджено наукові підходи до вдосконалення соціального захисту сім’ї, дитинства, материнства та батьківства в Україні. Обґрунтовано, що більшістю науковців лише фрагментарно висвітлено певні шляхи покращення соціального захисту цієї категорії осіб. Наголошено, що процес децентралізації дасть змогу розширити доступ осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги та соціальних послуг, а також враховувати потреби в соціальних послугах і місцеві особливості їх надання тощо. The article explores scientific approaches to improving social protection of family, childhood, motherhood and paternity in Ukraine. It is substantiated that the overwhelming majority of scientists are only fragmentary about certain ways of improving the social protection of this category of persons. It was emphasized that the decentralization process will allow to expand the access of people who are in difficult life circumstances and need outside help and social services, as well as to take into account the needs for social services and local peculiarities of their provision, etc.Item ПРИНЦИП СОЛІДАРНОСТІ У КОНТЕКСТІ ДОСТУПУ ДО ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ. Principle of solidarity in the context of access to medicines(2020) ДЕМЧЕНКО І.С.; Demchenko I.S.У статті досліджується принцип солідарності у контексті доступу до лікарських засобів. Принцип солідарності – це соціальна цінність європейських країн та Європейського Союзу. Солідарність можливо визначити як певний принцип організації суспільства, в основі якого є об’єднання ресурсів і можливостей членів суспільства для досягнення спільних цілей, при цьому інтереси кожного із членів знаходяться у рівновазі з інтересами суспільства. This article examines the principle of solidarity in the context of access to medicines. The principle of solidarity is the social value of European countries and the European Union. Solidarity can be defined as a principle of social organization, which is based on the pooling of resources and opportunities for members of society to achieve common goals, and the interests of each member are in alignment with the interests of society.Item ДЕЯКІ ЗАСОБИ ВПЛИВУ НА ЗАСУДЖЕНОГО З МЕТОЮ ЗАПОБІГАННЯ ВЧИНЕННЮ НИМ НОВОГО ЗЛОЧИНУ У ВИПРАВНІЙ КОЛОНІЇ УКРАЇНИ. Some means of influencing the convicted person in order to prevent him from committing a new crime in the correctional colony of Ukraine(2020) БОГАТИРЬОВА О.І.; Bohatyrova O.I.; КОЛОДЧИНА А.Л.; Kolodchina A.L.У цій статті розглянуто такі засоби виправлення і ресоціалізації засуджених, які за змістом мають запобігти вчиненню засудженим у виправній колонії нового злочину, зокрема: встановлений порядок виконання та відбування покарання (режим); соціально-виховна робота та суспільно корисна праця. Доведено, що вчинення засудженим у виправній колонії нового злочину нівелює режим, а тому він потребує свого удосконалення, зокрема, в частині надання права посадовим та службовим особам установ виконання покарань на носіння та користування засобами відеофіксації. Це дозволить працівникам виправних колоній, з одного боку, самим дотримуватись у поведінці із засудженими принципу законності, а з іншого боку, засуджений має розуміти, що вчинене їм правопорушення фіксується як доказ протиправної поведінки. This article considers the following means of correction and re-socialization of convicted persons, which in terms of content should prevent convicted persons from committing a new crime in a correctional colony, in particular: the established procedure for the execution and serving of a sentence (regime); Socio-educational work and socially useful work. It has been proved that the commission of a new crime by convicted persons in a correctional colony equalizes the regime, and therefore it requires its improvement, in particular in terms of granting officials and officials of penal institutions the right to carry and use video recording facilities. This will allow the employees of correctional colonies, on the one hand, to adhere to the principle of legality in their conduct with the convicted persons, and on the other hand, the convicted person must understand that the offence committed by him is recorded as evidence of unlawful conduct.Item ОБ’ЄКТ І ПРЕДМЕТ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ. An object and article of government control are in the field of providing of informative safety of Ukraine(2020) ЯКОВЛЄВ П.О.; Yakovlev P.O.У статті розкривається зміст і пропонується авторський варіант тлумачення таких категорій, як об’єкт і предмет державного регулювання у сфері забезпечення інформаційної безпеки України. Об’єктом державного регулювання у сфері забезпечення інформаційної безпеки запропоновано вважати суспільні відносини, які формуються у процесі державно-владної діяльності уповноважених органів управління, спрямованої на забезпечення життєво важливих інтересів особи, суспільства і держави в інформаційній сфері. Зазначено, що як інтереси особи в інформаційній сфері, так і інтереси суспільства та держави визначаються здебільшого актуальними загрозами, а також ступенем впровадження досягнень глобального і національного технічного прогресу у сфері формування й оперування інформаційними даними. In the article maintenance opens up and offered authorial variant of interpretation of such categories as object and article of government control in the field of providing of informative safety of Ukraine. In the field of providing of informative safety it is suggested the object of government control to count public relations, that is formed in the process of the state-imperious activity of the authorized organs of management, sent to providing vitally of important interests of person, society and state in an informative sphere. It is marked that both interests of person in an informative sphere and interests of society and state are determined, mostly, actual now to time by threats, and also degree of introduction of achievements of global and national technical progress in the field of forming and operating informative data.Item ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ РОБОЧОГО ЧАСУ В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ. Legal regulation of working time in the European Union(2020) РИМ О.М.; Rym O.M.Стаття присвячена аналізу окремих аспектів організації робочого часу на рівні Європейського Союзу. Проаналізовано мінімальні стандарти робочого часу, а саме максимальну тривалість робочого часу та мінімальні норми часу відпочинку. З’ясовується сфера дії Директиви 2003/88/ЄС. Така, за невеликими винятками, поширюється на всі сфери діяльності (державний і приватний сектор) і на всіх працівників. У контексті її застосування необхідно послуговуватися поняттям «працівник», що є уніфікованим на рівні ЄС. Зазначається, що одним із основних принципів організації робочого часу у ЄС є загальний принцип адаптації роботи до працівника. The article deals with the analysis of certain aspects of the organization of working time at the European Union level. The minimum standards of working time are analyzed, namely the maximum duration of working hours and the minimum rest time. The scope of Directive 2003/88/EC is outlined. The Directive, with few exceptions, applies to all areas of activity (public and private sector) and all employees. In the context of its application, it is necessary to use the concept of “employee”, which is unified at the EU level. It is noted that one of the main principles of the organization of working time in the EU is the general principle of adaptation of work to the employee.Item «ОБОВ’ЯЗКОВІ» СУБ’ЄКТИ НАГОРОДНОЇ ПРОЦЕДУРИ ЯК ВИДУ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ПРОЦЕДУРИ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ. “Mandatory” subjects of the award procedure as a type of administrative procedure under the legislation of Ukraine(2020) КОВБАС І.В.; Kovbas I.V.Проблематика удосконалення процедури відзначення осіб (колективів осіб) за їх заслуги перед державою та українським народом нерозривно пов’язана із суб’єктним забезпеченням такої процедури. В аспекті оптимізації системи суб’єктів публічної адміністрації, перерозподілу їх повноважень, розширення засад участі громадськості у відповідних правовідносинах важливо з’ясувати питання окреслення кола суб’єктів, які беруть участь у нагородній процедурі, визначити їх рольові позиції, що своєю чергою дозволить виокремити проблемні питання елементного складу кола таких суб’єктів, запропонувати рекомендації щодо оптимізації їх кількості та удосконалення якості їх участі у такій процедурі. Важливо зазначити, що серед усього розмаїття суб’єктів нагородної процедури своє чільне місце посідають «обов’язкові» суб’єкти, без яких взагалі неможлива нагородна процедура. Relevance. The issue of improvement for procedure that rewards a person (persons) based on their merits before the state and Ukrainian people are directly linked with subjective means to ensure such procedure. In an aspect of optimizing the system of subjects in public administration, reviewing their authority, expanding the principles of public participation in relevant legal relations, it is important to figure out a question of forming the circle of subjects that take part in award procedure, determine their roles, which in turn will allow to separate problematic questions of elemental composition of such circle, and to propose recommendations for optimizing their quantity and improving the quality of their participation in such procedure.Item ПРИНЦИПИ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПОЛІЦІЇ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАВ І СВОБОД ГРОМАДЯН(2020) ТІЩЕНКО В.В.У статті досліджено принципи адміністративної діяльності поліції у сфері забезпечення прав і свобод громадян. Доведено, що питання про принципи адміністративної діяльності поліції в сучасний період практично не піднімалося, вельми скромно в юридичній науці досліджено і принципи організації та діяльності української поліції. The article examines the principles of administrative activity of the police in the field of ensuring the rights and freedoms of citizens. It is proved that the question of the principles of administrative activity of the police in the modern period was practically not raised, and the principles of organization and activity of the Ukrainian police are also very modestly studied in legal Science.Item СПОСОБИ ЗАХИСТУ ПРАВА НА ДІЛОВУ РЕПУТАЦІЮ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ: ПОНЯТТЯ ТА КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ЕФЕКТИВНОГО СПОСОБУ ЗАХИСТУ. Ways of protecting the right to business reputation of business entities: concepts and criteria for choosing an effective way of protection(2020) КРАВЧЕНКО Т.С.; Kravchenko T.S.У статті досліджується поняття способів захисту ділової репутації суб’єктів господарювання. Проведено аналіз законодавства, наукової літератури та правозастосовної практики щодо цього питання. На підставі аналізу уточнено поняття способів захисту права на ділову репутацію суб’єктів господарювання. The article explores the concept of ways to protect the business reputation of businesses. An analysis of legislation, scientific literature and law enforcement practice on this issue. Based on the analysis, the concept of ways to protect the right to business reputation of business entities is clarified. It is determined that the ways to protect the right to business reputation of business entities are not prohibited by law substantive legal actions or a set of actions (measures) aimed at terminating the violation or threat of violation of the right to business reputation of the business entity and restoration of the violated right.Item ВЕКТОРИ СУДОВОГО РЕФОРМУВАННЯ (ОЧИМА ТЕОРЕТИКІВ І ПРАКТИКІВ). Vectors of judicial reform (theorists and practitioners point of view)(2020) ЦИБУЛЯК-КУСТЕВИЧ А.С.; Tsybuliak-Kustevych A.S.Стаття присвячена висвітленню основних висновків і конкретних пропозицій змін до законодавства, що сформульовані провідними науковцями та практиками з питань організації та функціонування судової влади за підсумками роботи ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні виклики та актуальні проблеми судової реформи в Україні», що відбулася 24–25 жовтня в м. Чернівці (Україна). The article is devoted to highlighting the main conclusions and specific proposals for changes in legislation, formulated by leading scholars and practitioners on the organization and functioning of the judiciary following the III International Scientific and Practical Conference “Modern Challenges and Current Problems of Judicial Reform in Ukraine” which took place in October 25th in Chernivtsi (Ukraine).Item ПРАВО НА ТАЄМНИЦЮ КОРЕСПОНДЕНЦІЇ ЗАСУДЖЕНИХ: ОКРЕМІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ. The right to secrecy of the convicts’ correspondence: separate aspects of implementation(2020) ЛЕВЧЕНКО А.В.; Levchenko A.V.Стаття присвячена дослідженню окремих аспектів реалізації права на таємницю кореспонденції засуджених, що включає їх право на таємницю листування, телефонних розмов, іншої кореспонденції, зокрема електронної. Встановлено, що засуджені на час відбування покарання значно обмежуються в своїх конституційних правах. Це стосується і їх права на таємницю кореспонденції. Національне законодавство дозволяє здійснювати втручання в таємницю кореспонденції і, попри наявні законодавчі гарантії забезпечення цього права, установами виконання покарань неодноразово перевищувались дозволені межі його обмеження. Тому вкрай важливим і потрібним є визначення особливостей регулювання та меж обмеження цього права для засуджених осіб, а також гарантій його реалізації і захисту. The article is devoted to the investigation of certain aspects of the exercise of the right to secrecy of the convicts’ correspondence, including their right to the secrecy of correspondence in the form of letters, telephone conversation, other correspondence, in particular electronic correspondence. It has been established that prisoners who are serving their sentences are significantly restricted in their constitutional rights. This also applies to their right to secrecy of correspondence. National legislation allows for interference with the secrecy of correspondence and, despite the existing legal guarantees of securing this right, the penal institutions have repeatedly exceeded the permissible limits of its restriction. Therefore, it is extremely important and necessary to determine the specifics of the regulation and the limits of the restriction of this right for convicted persons, as well as guarantees for its implementation and protection.Item ДЕЯКІ ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ СУРОГАТНОГО МАТЕРИНСТВА З ІНОЗЕМНИМ ЕЛЕМЕНТОМ. Some problematic aspects of surrogate motherhood with a foreign element(2020) ГОЖІЙ І.О.; Hozhii I.O.; ТОФАН А.О.; Tofan A.O.Сім’я – соціокультурний інститут, дієвий інструмент соціалізації особистості та гуманізації соціуму. Відповідно до традицій, які склалися у суспільстві, метою укладення шлюбу та створення сім’ї є народження та виховання дітей. Водночас кожне п’яте подружжя має проблеми з репродуктивною функцією. У більшості випадків саме сурогатне материнство є останнім шансом відчути радість батьківства для безплідних подружніх пар. The family is a socio-cultural institute, an effective tool for socializing the individual and humanizing the society. According to the tradition in society, the purpose of marriage and family formation is the birth and upbringing of children. However, every fifth couple has problems with reproductive function. In the vast majority of cases, surrogate motherhood is the last chance to experience the joy of fatherhood for infertile couples.Item ОСОБЛИВОСТІ ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ СПІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Features of civil law regulation of joint activity(2020) ГАБРІАДЗЕ М.Р.; Habriadze M.R.Стаття присвячена дослідженню сутності спільної діяльності та її цивільно-правового регулювання з огляду на особливості останнього. У ній розглядаються питання стосовно законодавчих підходів до регулювання спільної діяльності зі створенням та без створення юридичної особи. The article is devoted to the study of the essence of joint activity and its civil regulation in view of the peculiarities of the latter. It addresses issues of legislative approaches to regulating joint activity with and without the creation of a legal entity.Item ТЕХНОГЕННІ ВІДХОДИ ЯК ОБ’ЄКТ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ. Technogenic waste as an object of administrative and legal regulation(2020) ПЛОХИЙ В.М.; Plokhyi V.M.Метою наукової статті визначено дослідження техногенних відходів як об’єкту адміністративно-правового регулювання. Визначено, що питання пра- вового регулювання поводження з техногенними відходами є проблемою, що має характер комплексного міжгалузевого дослідження, і вимагає зосередження зусиль представників технічних, економічних, екологічних, юридичних наук. The purpose of the scientific article is to study man-made waste as an object of administrative and legal regulation. It is determined that the issue of legal regulation of man-made waste management is a problem that has the character of a comprehensive intersectoral study, and requires the concentration of efforts of representatives of technical, economic, environmental, legal sciences.Item НОРМАТИВНІ ГАРАНТІЇ СТАТУСУ ВІЙСЬКОВОПОЛОНЕНИХ У МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ ТА ЇХ ЗНАЧЕННЯ ДЛЯ УКРАЇНИ. Statutory guarantees of the status of prisoners of war in international law and their significance for Ukraine(2020) ГОДЖЕК Я.С.; Godzhek I.S.У статті розглядаються актуальні питання закріплення нормативно-правових гарантій статусу військовополонених у міжнародному праві та їх забезпечення. Норми міжнародного гуманітарного права спрямовані на захист прав військовополонених, визначення їх статусу. За весь час існування людства міжнародне співтовариство розробило та погодило норми міжнародного гуманітарного права і сформувало основні принципи ведення війни. Один з найістотніших серед них – це принцип захисту жертв війни, що виражається у забезпеченні воюючими сторонами правового захисту військовополонених. Для забезпечення збереження життя і здоров’я осіб, свобода яких обмежена у зв’язку із збройними конфліктами, норми міжнародного права визначають низку мінімальних стандартів утримання таких осіб. The article deals with topical issues of securing the legal guarantees of the status of prisoners of war in international law and their support. The norms of international humanitarian law are aimed at protecting the rights of prisoners of war, determining their status. Throughout the existence of mankind, the international community has developed and agreed upon the rules of international humanitarian law and formed the basic principles of warfare. One of the most significant of these is the principle of protection for the victims of war, which is expressed by the warring parties providing legal protection to prisoners of war. In order to preserve the life and health of persons whose freedom is restricted by armed conflict, international law defines a number of minimum standards for the detention of such persons.Item АКТИ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ В СИСТЕМІ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ. Acts of strategic planning in the system of administrative and legal regulation(2020) БІЛОШИЦЬКА Н.М.; Biloshytska N.M.У статті здійснено дослідження ролі актів стратегічного планування в системі адміністративно-правового регулювання України. В статті наголошено, що цільовим призначенням актів стратегічного планування в силу їх адміністративно-правового характеру є спрямоване поліпшення правового стану держави, діяльності громадських інститутів і життя громадян. В даний час ефективна система стратегічного планування в Україні необхідна для вирішення найважливіших питань поліпшення якості життя населення, підвищення темпів зростання економіки і гарантій безпеки країни, тобто того, що становить пріоритети розвиненої правової держави. The article examines the role of strategic planning acts in the system of administrative and legal regulation of Ukraine. The article notes that the purpose of strategic planning acts, due to their administrative and legal nature, is to improve the legal state of the state, the activities of public institutions and the life of citizens. Currently, an effective strategic planning system in Ukraine is necessary to address the most important issues of improving the quality of life of the population, increasing the growth rate of the economy and ensuring the country's security, that is, what constitutes the priorities of a developed state governed by the rule of law. It is noted that it is necessary to clearly define the functions of strategic planning by law, in particular: goal setting, forecasting, planning and programming, as well as to consolidate the system of implementation of these activities and determine how exactly the activities of government bodies are implemented, including by adopting generally binding power prescriptions that are adopted in a certain form by the law-making body within its competence and are aimed at establishing, changing or canceling legal norms designed for multiple application, that is, by adopting normative legal acts.