Проблема сертифікації психологів: порівняльний аналіз міжнародного досвіду. The problem of psychologist certification: A comparative analysis of international experience

Abstract
Встановлено, що сертифікація історично була одним із методів вимірювання компетентності в професійній психології. З цією метою професійними товариствами створюються системи добровільної сертифікації. Розглянуто особливості найбільш розвинутих систем сертифікації психологів (США, Канада і Великобританія) та зроблена спроба порівняти їх із аналогічними моделями сертифікації в Європейському Союзі та Китаї. Встановлено типові вимоги до сертифікації психологів у зазначених країнах, серед яких: вимоги до змісту та тривалості спеціальної освіти; вимоги до психологічної практики під супервізією; вимоги до підвищення кваліфікації, як в практичному так і у науково-дослідному напрямках та вимоги до морально-етичних якостей психолога. Оскільки сфера психологічної практики продовжує розвиватися, концептуалізація та вимірювання компетентності психолога є постійним динамічним процесом. Практична цінність результатів полягає в тому, що їх може бути використано для визначення шляхів удосконалення національної системи сертифікації психологів та можливостей переходу від добровільної сертифікації до обов’язкової. It has been established that certification has historically been one of the methods for measuring competence in professional psychology. For this purpose, professional associations create voluntary certification systems.The features of the most developed psychologist certification systems (USA, Canada, and the United Kingdom) were examined, and an attempt was made to compare them with similar certification models in the European Union and China. Common requirements for psychologist certification in these countries were identified, including requirements for the content and duration of specialised education; requirements for supervised psychological practice; requirements for professional development in both practical and research areas; and requirements for the moral and ethical qualities of the psychologist. Conceptualising and measuring psychologist competence is an ongoing dynamic process as the field of psychological practice continues to evolve. The practical value of the results lies in their potential use to identify ways to improve the national psychologist certification system and the possibilities for transitioning from voluntary certification to mandatory certification.
Description
Voloshyna, O. (2024). The problem of psychologist certification: A comparative analysis of international experience. Scientific Studios on Social and Political Psychology, 30(1), 6-15. doi: 10.61727/sssppj/1.2024.06.
Keywords
професійна кваліфікація психологів; ліцензування; сертифікація; психологічна практика; система підготовки психологів; супервізія, professional qualification of psychologists; licensing; certification; psychological practice; system of psychological training; supervision
Citation