Навчальні посібники та навчально-методичні матеріали
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Особливості допиту малолітнього або неповнолітнього потерпілого. Peculiarities of interrogation of a minor or underage victim(2025) Мельник Оксана Вікторівна; Мelnyk Oksana Viktorivna; Попович Мирослав Вікторович; Popovych Myroslav ViktorovihМетодичні рекомендації присвячені захисту дітей. Проаналізовано праці та вагомі наукові доробки низки вчених різних галузей права та психології в частині системи захисту прав дітей у кримінальному провадженні, зокрема, під час допиту. Зроблено висновок про те, що зазначена проблема потребує інтегрованого характеру вирішення, а комплексного дослідження, яке б висвітлювало характерні алгоритми спілкування під час допиту не існує. Констатовано, що всі міжнародні угоди (документи) прийнято розподіляти на так зване «жорстке» та «м’яке» право. Юридично зобов’язальні ці документи для держав, які їх ратифікували, є обов’язковими для виконання, тобто містять «жорстке право». Проаналізовано міжнародний досвід опитування/допиту дітей в Чехії, США, Норвегії, Нідерландах, Швеції, Гренландії, Данії, Ісландії та виділено окрему посилену модель «Барнахус+», де акцент зроблено на терапевтичному завданні (на спеціалізації надання психологічних послуг), на виведенні дитини-потерпілої чи свідка зі складного психологічного стану, на її психологічному здоров’ї. Встановлено, що з метою уникнення повторної травматизації допит малолітнього або неповнолітнього потерпілого можливий виключно на основі виконання загальних засад кримінального провадження з урахуванням особливостей особистісного та психічного розвитку, емоційного інтелекту дитини. У зв'язку з чим запропоновано авторську редакцію нової загальної засади під назвою «Дитиноцентризм», відповідно до якої інтереси, дружні до дитини під час кримінального провадження повинні становити пріоритет по-між вирішення завдань кримінального провадження. Виокремлено додаткові функції під час кримінального провадження за участю потерпілої дитини: 1) практична, 2) координаційна, 3) профілактична. Доведено, що до завдань кримінального процесу не може входити лікування дитини, яка постраждала від кримінального правопорушення, але зроблено висновок про необхідність паліативного підходу під час допиту. До основних принципів паліативного характеру допиту дитини можна віднести: вміння слухати, терапію присутністю, важливість створення психотерапевтичного середовища, єдність представників правоохоронних органів з близькими та рідними дитини, залучення до участі психологів, використання всіх резервів, задоволення духовних потреб, індивідуальний підхід до кожної дитини. У роботі обґрунтовано заборону допиту дітей віком до 7 років понад 30 хвилин без перерви, а загалом – понад однієї години на день, а також обов’язкову відеофіксацію. Разом із тим, обґрунтовано необхідність встановлювати причини та умови, що сприяли вчиненню конкретного злочину або кримінального проступку проти дитини. Проте допит потерпілої дитини в частині встановлення таких причин та умов має бути проведений лише в разі, коли ці відомості неможливо отримати в інший спосіб. Проаналізовано етапи допиту та акцентовано увагу на тому, що у випадку переживання дитиною важкої втрати, допит може бути проведений лише у разі, якщо дитина може стати учасником допиту після проведеної реабілітації. Запропоновано доцільність допиту малолітніх потерпілих, особливо дітей віком до 7 років, із використанням анатомічних ляльок. Проте, доведено, що типової жертви з погляду однакових проявів поведінки, типового емоційного супроводу, а також вміння описати деталі не існує. У такому випадку робиться акцент на віковій психології. Methodological recommendations are dedicated to the protection of children. The research methodology has been outlined including the following methods: historical, sociological, systemic-structural, logical-semantic, formal-legal, methods of analysis and synthesis, comparison, legal regulation etc. The works and important scientific results of a number of researchers from various fields of law and psychology concerning children rights protection in criminal proceedings in particular during interrogation have been analyzed. It has been concluded that such problem requires an integrated solution but so far there was no comprehensive study that would highlight the characteristic communication algorithms during interrogation. It has been stated that all international agreements (documents) are divided into so-called “hard” and “soft” law. Those being legally binding for the states that ratified them are of mandatory nature, e.g. contain “hard” law. An experience of children interviewing / interrogating in Czech Republic, Denmark, Iceland, the Netherlands, Norway, Sweden, and the USA has been studied and a separate “Barnahus+” reinforced model has been selected with the emphasis on the therapeutic task (specialized psychological service), on the removal of a child victim or witness from the difficult psychological state, on this child’s mental health. It has been established that the interrogation of a juvenile or a minor victim (in order to avoid re-traumatization) is possible only on the basis of the general principles of criminal proceedings with regard to the peculiarities of the child’s personal and mental development, emotional intelligence. Bearing this in mind, the author’s version of the new general principle called “child-centrism” has been suggested, according to which child-friendly interests during criminal proceedings should be a priority among the tasks of criminal proceedings. Additional functions during criminal proceedings with the participation of a child victim have been singled out: 1) practical; 2) coordination; 3) preventive. It has been proved that the tasks of criminal proceedings cannot include the medical treatment of a child who suffered from the criminal offense, but a conclusion has been made on the necessity of the palliative approach during interrogation. The main principles of the palliative nature of a child interrogation include: the ability to listen, presence therapy, the importance of creating a psychotherapeutic environment, the unity of law enforcement officials with the child’s relatives, the involvement of psychologists, the use of all reserves, the satisfaction of spiritual needs and an individual approach to each child. The prohibition of interrogation of children under the age of 7 for more than 30 minutes without a break and in general for more than 1 hour per day (as well as mandatory video recording) has been substantiated in this work. Simultaneously the necessity to establish the reasons and conditions that contributed to the commission of certain crime or criminal offence against a child has been justified. However the interrogation of the child victim related to the establishing of such reasons and conditions should be conducted only when such information cannot be obtained in any other way. The stages of the interrogation have been studied; attention has been focused on the fact that in case of a child experiencing a severe loss the interrogation can be conducted only if a child is able to participate after rehabilitation. It has been suggested to use anatomical dolls when interrogating juvenile victims especially children under the age of 7. However, it has been proved that there is no typical victim in terms of the same manifestation of behavior, typical emotional support as well as the ability to describe details. In this case the emphasis has been made on the age psychology.Item Досудове розслідування. Pre-trial investigation(2023) Письменний Дмитро Петрович; Pysmennyi Dmytro; Римарчук Ольга Вікторівна; Rymarchuk Olha; Степанова Ганна Миколаївна; Stepanova Hanna; Мельник Оксана Вікторівна; MelnykОksana; Заїка Сергій Олегович; Zaika Serhii; Макаров Марк Анатолійович; Makarov Mark; Терещенко Юлія Василівна; Tereshchenko Yuliia; Никоненко Михайло Якович; Nykonenko Mykhailo; Конюшенко Яна Юріївна; Koniushenko Yana; Харченко Сергій Володимирович; Kharchenko Serhii; Удалова Лариса Давидівна; Udalova Larysa; Хабло Оксана Юріївна; Khablo Oksana; Кубарєва Ольга Володимирівна; Kubarieva Olha; Кулик Марина Йосипівна; Kulyk Maryna; Симчук Анатолій Степанович; Symchuk Anatoliy; Сухомлин Юлія Володимирівна; Sukhomlyn Yuliia; Хахуцяк Ольга Юріївна; Khakhutsiak Olha; Зарубей Вікторія Володимирівна; Zarubei Viktoriia; Чурікова Ірина Володимирівна; Churikova Irina; Литвинчук Олександр Іванович; Lytvynchuk Oleksandr; Галаган Олександр Іванович; Galagan OleksandrУ навчальному посібнику викладені основні питання про кримінальну процесуальну діяльність органів дізнання та досудового слідства, особливості початку досудового розслідування злочинів та кримінальних проступків, процесуальний порядок проведення слідчих (розшукових); загальну характеристику процесуальних джерел доказів; процесуальний порядок застосування заходів забезпечення кримінального провадження та запобіжних заходів під час досудового розслідування, повідомлення про підозру, закінчення досудового розслідування та здійснення особливих порядків кримінального провадження. Навчальний посібник підготовлений для здобувачів вищої освіти, викладачів ВНЗ, науковців, також може стати у нагоді практичним працівникам (слідчим, дізнавачам, детективам, працівникам прокуратури, суду, адвокатам). The training manual outlines the main questions about the criminal procedural activity of inquiry and pre-trial investigation bodies, features of the initiation of pre-trial investigation of crimes and criminal misdemeanors, the procedural procedure of investigative (investigative) investigations; general characteristics of procedural sources of evidence; the procedural procedure for applying measures to ensure criminal proceedings and preventive measures during pre-trial investigation, notification of suspicion, completion of pre-trial investigation and implementation of special procedures for criminal proceedings. The study guide is prepared for students of higher education, teachers of higher education institutions, scientists, and can also be useful for practical workers (investigators, investigators, detectives, employees of the prosecutor's office, courts, lawyers).Item Судові та правоохоронні органи України. Judicial and law enforcement agencies of Ukraine(2022) Макаров, М. А.; Makarov, M.; Симчук, А. С.; Symchuk, A.; Кулик, М. Й.; Kulyk, M.; Терещенко, Ю. В.; Tereshchenko, Yu.; Харченко, С. В.; Kharchenko, S.У навчальному посібнику на основі чинного законодавства України, практики його застосування і досягнень правової науки розглядаються статус судових, правоохоронних, правозахисних органів та недержавних правозахисних інститутів України, порядок їх формування, засади організації та функціонування. Значне місце у цьому посібнику відведено висвітленню правової природи судової влади, визначенню системи і змісту її функцій. Розглянуті принципи і порядок побудови системи судоустрою України, їх відповідність міжнародним стандартам щодо незалежності, неупередже-ності та доступності правосуддя. Виходячи з перебування вітчизняної системи права на етапі реформування, характеристика органів судової влади, статусу її носіїв, органів прокуратури, досу-дового розслідування, інших державних і недержавних правоохоронних інститутів здійснена крізь призму їх становлення і розвитку. Навчальний посібник передусім розрахований для студентів, слухачів, курсантів юридичних вищих навчальних закладів. Навчальне видання також буде корис-ним науково-педагогічним працівникам, правознавцям-практикам, усім, кого цікавить організація діяльності судових, правоохоронних та правозахисних органів в Україні.Item ЗЛОВЖИВАННЯ У СФЕРІ КРИМІНАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ(2010) Удалова, Лариса Давидівна; Хабло, Оксана ЮріївнаУ монографії на основі викладених розробок подаються наукові знання про зловживання у сфері кримінального процесу. Приділяється увага історії розвитку та сучасному стану законодавства щодо врегулювання проблеми зловживання кримінально-процесуальними правами та повноваженнями; правовій природі зловживань правами та повноваженнями; класифікації зловживань та протиправним формам зловживань; наслідкам, які настають при зловживанні правами та повноваженнями. Монографія буде корисною для науковців, викладачів, студентів і курсантів юридичних факультетів вищих навчальних закладів, а також для працівників правоохоронних органів.Item Кримінальний процес (особлива частини): [Навчально-метод. матеріали для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра за спеціальністю «Право» (081) 3-го курсу ННІ № 1, ННІ № 2, ННІ № 3 (підготовка фахівців для підрозділів слідства, кримінальної поліції та експертно-криміналістичних підрозділів)(2018) Мельник, Оксана Вікторівна; Макаров, Марк Анатолійович; Римарчук, Ольга ВікторівнаОсоблива частина присвячена докладному вивченню процесуальної діяльності на всіх стадіях кримінального провадження, зокрема, особливих порядках, а також міжнародного співробітництва у кримінальному судочинстві.Item Доказування у кримінальному провадженні(2018) Рожнова, Вікторія Василівна; Письменний, Дмитро Петрович; Омельченко, Олександр ЄвгеновичItem Міжнародна правова допомога у кримінальному проваджені.Іnternational legal assistance in criminal proceedings(2015-05) Удалова, Лариса Давидівна; Письменний, Дмитро Петрович; Омельченко, Олександр Євгенійович; Савицький, Дмитро Олександрович; Рожнова, Вікторія Василівна; Форостяний, Андрій Володимирович; Udalova, L.; Pysmenny, D.; Omelchenko, O.; Savutsky, D.; Rozhnova, V.; Forostyany, A.У посібнику, який представлений у формі питання-відповідь, компактно викладено навчальний матеріал з навчальної дисципліни «Міжнародна правова допомога у кримінальному провадженні». Видання розраховане на студентів і слухачів юридичних навчальних закладів, де вивчається Міжнародна правова допомога у кримінальному провадженні, може бути корисним абітурієнтам. In the manual, which is presented in the form of a question-answer, the training material on discipline "International legal assistance in criminal proceedings" is compactly presented. The publication is intended for students of law educational institutions, where the International Legal assistance in Criminal Proceedings is being studied. Can be useful for entrants.Item Теорія судових доказів: у питаннях і відповідях.Theory of judicial evidence: in questions and answers(2015-05) Удалова, Лариса Давидівна; Письменний, Дмитро Петрович; Галаган, Олександр Іванович; Азаров, Юрій Іванович; Климчук, Михайло Павлович; Конюшенко, Яна Юріївна; Мельник, Оксана Вікторівна; Римарчук, Ольга Вікторівна; Рожнова, Вікторія Василівна; Савицький, Дмитро Олександрович; Степанов, Олег Станіславович; Степанова, Ганна Миколаївна; Хабло, Оксана Юріївна; Чурікова, Ірина Володимирівна; Udalova, L.; Pysmenny, D.; Azarov, Y.; Galagan, O.; Klymchuk, M.; Konyushenko, Y.; Melnyk, O.; Rymarchuk, O.; Rozhnova, V.; Savutsky, D.; Stepanov, O.; Stepanova, G.; Hablo, O.; Churikova, I.У посібнику, який представлений у формі питання-відповідь, з урахуванням нових підходів до розуміння сутності доказового права у кримінальному провадженні, на основі Конституції України, Кримінального процесуального кодексу України компактно викладено навчальний матеріал навчального курсу «Теорія судових доказів». Видання розраховане на студентів, слухачів, курсантів, викладачів юридичних навчальних закладів, може бути корисним у практичній діяльності працівників органів досудового розслідування, прокуратури та суду.In the manual, which is presented in the form of question-answer, taking into account new approaches to understanding the essence of evidence in criminal proceedings, the training material "Theory of Judicial Evidence" is compactly described on the basis of the Constitution of Ukraine and the Criminal Procedure Code of Ukraine. The publication is intended for students, cadets, teachers of law educational institutions, can be useful in the practical work of employees of the bodies of preliminary investigation, the prosecutor's office and the court.Item Судові та правоохоронні органи України. Judge and Law Enforcement Organs of Ukraine(2016) Заїка, Сергій ОлеговичСудові та правоохоронні органи України: Навчально-методичні матеріали для курсантів 2-го курсу за напрямом підготовки «Правознавство» Навчально-наукового інституту № 2 Національної академії внутрішніх справ (підготовки фахівців для експертно-криміналістичних підрозділів)Item Кримінальний процес Особлива частина. Criminal Procedure. Special(2016) Рожнова, Вікторія Василівна; Конюшенко, Яна Юріївна; Римарчук, Ольга Вікторівна«Кримінальний процес» є однією з основних навчальних дисциплін, що передбачена для обов’язкового вивчення при підготовці фахівців органів досудового розслідування та кримінальної поліції. Засвоєння здобувачами ступеня вищої освіти бакалавра Національної академії внутрішніх справ матеріалу цієї дисципліни становить фундамент їх професійної підготовки.