2016 рік
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 2016 рік by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 31
Results Per Page
Sort Options
Item Методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Methodological Principles of Study of the Correlation Paradigm Shift in the Structure of Experimental Psychology Course.(2016) Романенко, О. В.; Romanenko, O.Визначено методичні засади вивчення кореляційної парадигми у структурі курсу експериментальної психології. Розроблено алгоритм викладення навчального матеріалу. Досліджено генезу наукових уявлень про кореляцію, що надає можливість зіставити її з експериментальною парадигмою. Розглянуто види кореляційного зв’язку в контексті ілюстрування відомими психологічними законами. Окреслено проблеми спрямованості і третьої змінної як основних форм інтерпретації кореляційного дослідження. Обґрунтовано доцільність самостійної організації та проведення кореляційного дослідження студентами за певним планом. Определены методические основы изучения корреляционной парадигмы в структуре курса экспериментальной психологии. Разработан алгоритм изложения учебного материала. Исследована генеза научных представлений о корреляции, что дает возможность ее сопоставления с экспериментальной парадигмой. Рассмотрены виды корреляционной связи с иллюстрированием известными психологическими законами. Определены проблемы направленности и третьей переменной как основных форм интерпретации корреляционного исследования. Обоснована целесообразность самостоятельной организации и проведения корреляционного исследования студентами по определенному плану.The article defined methodological principles study of the correlation paradigm shift in the structure of the course in experimental psychology. Proved the importance of this subject, which allows students to get acquainted with the scientific paradigm of modern psychology and master the rules of psychological research; to understand how scientific knowledge was obtained in the various fields of psychology; to understand the technology of knowledge in any scientific field; to develop the skills of experimentation and experimental means of evaluating the effectiveness of molding influences; to develop scientific thinking, which allows to perceive the surrounding critical information. Presented algorithm is a presentation of educational material.Item Психологічний аспект процесу адаптації осіб в умовах ізоляції.sychological Aspect of Adaptation of People in Isolation(2016) Троцюк, Сергій ОлександровичВивчено соціально-психологічну адаптацію засуджених в умовах ізоляції. Визначено особливості тривання соціально-психологічної адаптації засуджених до відповідних умов. Зазначено, що перебування в місцях позбавлення волі, наявність режиму, зміна оточення й потреб, різке обмежеИзучена социально-психологическая адаптация осужденных в условиях изоляции. Определены особенности протекания социально-психологической адаптации осужденных к соответствующим условиям. Указано, что пребывание в местах лишения свободы, наличие режима, смена окружения, резкое ограничение и изменение потребностей значительно усиливает переживания осужденных, которые адаптируются к условиям социальной изоляции.This article is devoted to the study of socio-psychological adaptation of prisoners in isolation. The main objective of the study is to determine the peculiarities of socio-psychological adaptation of prisoners to relevant conditions. Stay in prisons, presence of mode, change of environment, rapid cut and change of needs greatly enhances the experience of prisoners who have adapted to the conditions of social exclusion adequate and inadequate ways. Today and always was pressing and urgent problem of socio-psychological adaptation of persons trapped in places of deprivation of liberty. After all, how successful the process will be the adaptation of convicts to new social conditions, how quickly they can learn new norms, rules of conduct in a limited society, determines their future. Considering the socio-psychological adaptation of convicted persons, it is possible to create a prediction of behavior in such an environment, and also to identify the main options for the provision of professional psychological assistance to raise the fix level of a person in isolation from society. Social isolation of the individual, a powerful factor in the modification of human behavior. The psyche of each person reacts differently to this factor. Correctional institution break habitual way of life of any person, taking the individual from family, loved ones, doomed to years of heavy doomed existence. From the moment of arrival in prison, the person is going through a difficult period of adaptation to the new environment, to unusual conditions of work and life, new social environment, and the specific requirements of the regime of serving of criminal punishment, etc. Socio-psychological adaptation in the penitentiary system is the adaptation of the individual to the new conditions of life in micro society convicted that she cannot change at its discretion. Basically it is the process of adaptation to a specific team, development of a new mode of existence in accordance with the conditions in which there is person with the purpose of protection in the system of interpersonal relations and save their own internal state. The success of adaptation depends on such factors as: social isolation, emotional tension, increased influence of the social environment, a team of convicts, stress, conflicts. It therefore needs to develop measures and methods for determining the level of maladjustment of prisoners in conditions of social exclusion. This will facilitate the opportunity to return to society full member without the persistence of negative skills that have been mastered during his stay in prison.Item Компоненти професійної компетентності працівників підрозділів патрульної служби національної поліції України. Components of Professional Competence of Employees of Patrol Units of the National Police of Ukraine(2016) Бондаренко, В. В.; Решко, С. М.; Ємчук, О. І.; Bondarenko, V.; Reshko, S.; Yemchuk, O.Проаналізовано сутність поняття «професійна компетентність» працівника підрозділу патрульної служби. Визначено, що структуру професійної компетентності працівника патрульної поліції становлять мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, особистісний та емоційно-вольовий компоненти, які нерозривно пов’язані між собою та перебувають у взаємозв’язку, доповнюючи один одного. Проанализирована сущность понятия «профессиональная компетентность» работника подразделения патрульной службы. Определено, что структуру профессиональной компетентности работника патрульной полиции составляют мотивационный, когнитивный, операционно-деятельностный, личностный и эмоционально-волевой компоненты, которые неразрывно связаны между собой и находятся во взаимосвязи, дополняя друг друга. It is noted that the formation of the new National Patrol Police of Ukraine aims at training a new generation of police officers, which constitute the basis of ideology universal values, principles of humanism and democracy, understanding of human freedom as the most important values of society. It is given the diversity of functional responsibilities of staff patrol units, a high level of professional competence acts as a basis of effective law enforcement agencies.Item Гендерні особливості агресивної поведінки у працівників слідчих підрозділів. Gender Features of Aggressive Behavior of Investigators.(2016) Матвєєва, О. А.; Matvіeіeva, O.Розглянуто питання гендерних відмінностей агресивної поведінки працівників слідчих підрозділів. Визначено поняття, зміст і вияви агресії. Наведено дані емпіричного дослідження гендерних особливостей агресивності працівників слідства. Рассмотрены вопросы гендерных различий агрессивного поведения работников следственных подразделений. Определены понятие, содержание и проявления агрессии. Приведены данные эмпирического исследования гендерных особенностей агрессивности работников следствия. The article deals with the meaning of «aggression» and «aggressive behavior» of the individual. The basic direction of scientific research is the phenomenon of aggression. It defines the concept, content and displays of aggressive behaviour and posted the generalized understanding of the basic forms of aggressive behavior. The article determines that the nature of aggressive behavior depends on the objective conditions and social characteristics including gender differences. Manifestation of aggressive behavior are mainly individual personality characteristics.Item Технології розвитку індивідуально-психологічних рис психолога пенітенціарних установ.The Technologies of Personal Psychological Traits Development of Psychologists at Penitentiary Institutions(2016) Стріха, Сергій ВолодимировичДосліджено питання щодо створення технологій розвитку особистісних якостей психологів пенітенціарних установ. Доведено, що розвиток індивідуальних психологічних рис зазначених осіб передбачає визначення домінуючих ознак, які суттєво впливають на ефективність професійної діяльності.Исследованы вопросы создания технологий развития личностных качеств психологов пенитенциарных учреждений. Доказано, что развитие индивидуальных психологических черт данных лиц предусматривает определение доминирующих признаков, которые существенно влияют на эффективность профессиональной деятельности.The paper is devoted to the issues of creating technologies to develop personal psychological traits of penitentiary institutions psychologists. These traits are the necessary conditions for the effective performance of their functional activity. The main purpose of this paper is to identify technologies to develop individual psychological traits of psychologists of penitentiary institutions. The development of individual psychological traits of psychologists of penitentiary institutions provides the definition of dominant traits that affect the efficiency of the professional activity significantly. The main attention is paid to the description of these psychological techniques, such as autogenous and ideomotor training, consulting and training work for the formation of self-confidence and, consequently, professional activity. Autogenic training is conducted to enable the respondents regarding the relaxation of tension both physical and psychological ability to learn how to regulate their own mental state before and during the performance of functional tasks. Psychological counseling is considered the main type of psychological practice and put forward itself the following objectives: respondent to provide operational assistance in solving internal problems; to provide assistance in resolving the issues without interference from the consultant. Such problem was the problem of time management – optimal for a regime of work and rest, rational allocation of time between different activities; Ideomotor training aimed at working out mental right action when performing tasks in difficult and complicated conditions occupational functioning. The main aim was the formation of ideomotor training models of dynamic stereotypes correct action. The method does not only mentally, but also gradually and visually perform the right action in the performance of functional tasks of consolidating stereotypes on the conscious level. Shaping stereotypes person action establishes a conditioned reflex that can actualize in certain situations causing accuracy action. The dynamics of stereotypes was in order to enable the respondent to choose the correct action under certain conditions. The training program encompassed five trainings, 8 astronomical hours each. Training was conducted by two coaches that carried content-search work with respondents correcting their actions and recording various stylistic behaviors of respondents. The purpose of the first workshop is to determine the content and nature of the problems of self-confidence, insecurity, aggression and evasion address the situations that arise. At the second workshop was to define the characteristics of different behaviors of others, compared with their behaviors seen and identify those attributes that impede confident behavior training participants. The purpose of the third training was the positive rethinking behavior in complex situations and forming the right model confident behavior of the training. The purpose of the fourth training was practical working right action while overcoming difficult professional situations. The confident behavior has several characteristics that distinguish it from other behaviors. In role-playing games, each respondent was able to play the situation by using different styles of behavior. The main task for all participants of the training was to determine and fix the conditions and characteristics using different behaviors. Thus, each participant of the training was to determine the behavior of other participants during the role-playing games (performance related tasks) and fix what features offered above behaviors were seen in the behavior of people. The purpose of the fifth, the last training cycle of general training session was to study experience processing behavior and create individual, for each participant training programs to improve the style of confident behavior in dealing with difficult situations. The trainings included cognitive, emotional, instrumental and regulatory components. The main areas of training are definition and coordination of understanding the meaning of concepts of confident, insecure, aggressive behavior and avoidance of behavior problems that arise. Based on respondents’ awareness and definition of the concepts, it had been possible to consider the situation that arose during the performance of functional duties by psychologists of penitentiary institutions. Thus fixing complications arising from the implementation of appropriate models of behavior psychologists, it had been possible to define confident and determined behavior of the respondents. Based on the training the overall conclusion that the successful work of trainees completed the discussion of individual program. Based on the training it had been possible to come to the conclusion that the successful work of trainees has to be completed in discussion of individual program. The technologies, which are used in our research, give us opportunity to show a positive dynamics of changing individual psychological traits of psychologists of penitentiary institutions that significantly affect the performance of professional functions.Item Кримінально-психологічна характеристика умисного серійного вбивці.Criminal and Psychological Characteristics of an Intentional Serial Killer(2016) Медведєв, Володимир Степанович; Левенець, Олена АнатоліївнаДосліджено проблему розкриття особи умисного серійного вбивці, що передбачає вивчення психологічних механізмів протиправної поведінки, мотивації насильницьких злочинів, її індивідуально-психологічних, соціальних та ситуативних чинників.Исследовано проблему раскрытия личности умышленного серийного убийцы, что предусматривает изучение психологических механизмов противоправного поведения, мотивации насильственных преступлений, ее индивидуально-психологических, социальных и ситуативных факторов.The article deals with the problem of criminal psychological characteristics of intentional murderer, which involves the study of psychological mechanisms of illegal behavior, motivation of violent crimes, individual psychological and social factors and situational reactions of a criminal. Generalized typology should be based on three main characteristics: motivation, modus operandi, the number of malicious attempts on the life. Important psychological and legal characteristics of a serial killer are usually the similarity of motives and methods of committing crimes. Personalities of serial killer tend to be cautious, minimize risk, usually are able to role transformation, have well-developed anticipation (the ability to foresee the consequences), self-control, imagination and fantasy. They are also good at watchful planning of criminal actions and emotional indifference towards victims. In this article, the following characteristics of serial murders are described: periodic updating of criminal aggression (the killer never stops on what he has committed on his own initiative); redundancy of criminal aggression (murder is necessarily accompanied by acts of violence, humiliating the victim); high mobility after committing the murder (killer quickly disappears from the crime scene as far as possible); singularity of victim («one episode» – «one victim»), committing of murder without co-participants (except the couples which has family or sexual relationships), absence of witnesses. Thus, in the basis of the criminal-psychological classification of personality of offender there are such characteristics as dominant personality, his motives, goals and modus operandi, the degree of antisocial personality and the character of antisocial orientation.Item Психологічні особливості відповідальності як провідної професійно важливої характеристики поліцейського.Psychological Features of Responsibility as the Leading Professionally Important Feature of Police Officers(2016) Цільмак, Олена МиколаївнаЗазначено, що відповідальність є інтегральною моральною характеристикою особистості поліцейського, комплексом його моральних, вольових, когнітивних і емоційних якостей. Визначено, що відповідальність постає однією із форм його регуляції та саморегуляції, а також визначає ефективність і результативність професійної діяльності та життєдіяльності поліцейського.Отмечено, что ответственность является интегральной моральной характеристикой личности полицейского, комплексом его моральных, волевых, когнитивных и эмоциональных качеств. Определено, что ответственность выступает одной из форм его регуляции и саморегуляции, а также определяет эффективность и результативность профессиональной деятельности и жизнедеятельности полицейского.In the article the author points out that responsibility is an integral characteristic of the moral police identity. A police officer is a public person, a representative of the executive power, so he/she has to meet special requirements in all spheres of life (personal, social and professional). Responsibility is a set of moral, volitional, cognitive and emotional characteristics of a police identity and acts as a form of its regulation and self-regulation; determines the efficiency and effectiveness of its professional work and life. Responsibility psychograms police is the leading psychological characteristic. As a psychological category, it may be visible (external) and invisible (internal) sphere of manifestation; low, medium or high level of formation; wearing a retrospective, situational-caused or forward-looking. The author stressed that it is imperative to check the professional, social and personal responsibility of the candidate for service at the National Police agencies. Subjects engaged in professional psychological selection of the candidate to serve in the National Police, the necessary depth and diverse, carefully and painstakingly examine the candidate’s ability to be responsible. This is applied not only to psychodiagnostic methods, but also the methods of special assignments and supervision. The main components of checking the level of personal, social and professional responsibility should be cognitive, emotional and volitional, motivational. The author argued that a person can be considered responsible, when she/he faithfully treats his/her own obligations, duties and commitments. Responsibility can be viewed through its levels, namely: low when the person is deemed irresponsible, unreliable; middle level: the person is considered to be situational based responsible (that is, a person is responsible depending on the conditions of life and other factors); high level – the person is considered responsible, reliable in all spheres of life; a very high level – the person is considered to be highly responsible and liable not only for the consequences of his/her actions, deeds, activities (inactivity), but also others.Item Психологічна та кримінально-правова періодизація неповнолітнього віку. Psychological and Criminal-Legal Periodization of Minor Age(2016) Свириденко, О. А.; Svyrydenko, O.Проаналізовано психологічні засади періодизації вікових меж неповноліття у кримінальному законодавстві. Здійснено порівняння підходів до визначення вікових меж неповноліття у кримінальному праві України та інших країн світу. Висвітлено психологічний зміст вікових особливостей становлення правової свідомості неповнолітнього. Проанализированы психологические основы периодизации возрастных границ несовершеннолетия в уголовном законодательстве. Проведено сравнение подходов определения возрастных границ несовершеннолетия в уголовном праве Украины и других стран. Освещено психологическое содержание возрастных особенностей становления правового сознания несовершеннолетнего. The article analyzes the psychological principles of periodization of the age limits of minority in the criminal law. The comparison approach determine the age limits of minority in the criminal law of Ukraine and other countries. It reveals the psychological content of age-appropriate development of legal consciousness of a minor. To understand the approaches to the interpretation of age-committed criminal responsibility comparison of domestic criminal law with international standards. Based on comparative analysis of criminal laws of the countries we have identified certain patterns of criminal responsibility age limits:Item Взаємозв’язок права і моралі як регуляторів суспільних відносин.Relationship Law and Morality as a Regulator of Social Relations(2016) Сердюк, Іван ВікторовичРозглянуто взаємозв’язок права й моралі як соціальних регуляторів. Визначено, що право і мораль керують людськими вчинками, забезпечують порядок у взаєминах, формують модель поведінки, зорієнтовану на пріоритет справедливості, загального блага, гуманності, законності, рівноправності та інших найважливіших принципів і правил людського співжиття. Доведено, що процес взаємодії права й моралі сприяє більш глибокому вкоріненню моральних норм у суспільстві, підвищенню авторитету права, зростанню його ролі як соціального регулятора.Рассмотрена взаимосвязь права и морали как социальных регуляторов. Определено, что право и мораль руководят человеческими поступками, обеспечивают порядок в отношениях, формируют модель поведения, ориентированную на приоритет справедливости, всеобщего блага, гуманности, законности, равноправия и других важнейших принципов и правил человеческого сосуществования. Доказано, что процесс взаимодействия права и морали содействует более глубокому укоренению моральных норм в обществе, повышению авторитета права, увеличению его роли как социального регулятора.The article deals with one of the urgent problems of the philosophy of law: the relationship of law and morality as a social regulator. The task of moral and legal norms is to regulate social relations, the assertion in society universal values of freedom and justice. It is alleged that law and morality are the basis of human behavior, they bring order in the interaction of people, form their model of behavior that focuses on the priority of the common good, humanity, justice, equality and other important principles and rules of human life because this is the most important means of social regulation. The process of interaction between law and morality promotes deeper rooting of moral standards in society, while increasing the authority of law, increase its role as a social regulator. Law and morality are closely interrelated and interdependent: under the influence of high moral standards and values of human rights, law is constantly being improved, on the other hand there is the reverse effect of the rights of morality, behavior and traditions of people. At the same time, due to the fact that law and morality are different forms of social consciousness, their interaction is complex and ambiguous. There is an objective necessity of adjusting both the public life in general, and social controls through their improvement and harmonization with the democratic and legal standards. Building a stable economic and political system, the formation of civil society and the rule of law requires the overcoming of all conflicts and contradictions between the law and morality, to achieve a deep and flexible interaction between them. Studying of the interrelationship of law and morality is important to optimize the processes of social control that could be an important basis for the social and spiritual revival of Ukraine.Item Професійне спілкування патрульних поліцейських із різними категоріями громадян.Professional Communication of Patrol Officer with Various Categories of Citizens(2016) Литвин, Вікторія ВікторівнаВисвітлено ключові правила комунікативної стратегії патрульного поліцейського. Сформульовано основні положення, на яких повинна ґрунтуватись мовна поведінка патрульного поліцейського під час виконання ним службових обов’язків.Освещены ключевые правила коммуникативной стратегии патрульного полицейского. Сформулированы основные положения, на которых должно основываться речевое поведение патрульного полицейского в процессе выполнения ним служебных обязанностей.The article highlights the key rules of the communicative strategies of patrol policeman. The basic provisions are based on the behavior of patrol officer scope, of verbal behavior during operating of his official duties. In the process of reforming of law enforcement agencies we could see the rise of the value of patrol police officer professional competence, namely the culture of their professional communication. Cultural mutual relationship of patrol police officer includes politeness, correctness, accuracy and tact. Patrol officer speech culture serves as an indicator of his training, compliance or noncompliance with the position, and in general the ability to work with people. Subject of patrol police determines the rules of communication in the professional activity is one of the most important in police patrol training. It consists of two components: a communication culture within the service staff and norms of policemen communication with the public in different situations. The article analyzes the patrol police officers performing of professional cultural etiquette rules. Currently, work is carried out to form a new positive image of police, to improve their professional skills and readiness for professional dialogue. The effectiveness of patrol police tasks depends on the specific knowledge and patterns of professional communication, the ability to establish psychological contact and to receive important information about the imminent crimes. Communicative component of law enforcement activities is the most actual for most branches of law enforcement activities. The patrol police officers has to master speech to qualified dialogue (which is to lead, not to take part in it), feel confident in different communicative situations. Patrol policeman must be able to establish psychological contact with any citizen. An integral part of law enforcement professional communication with people is some formalization of such communication by various legal documents (statutes, orders, etc.). The purpose and the final result of communication training of patrol police are forming by them the communicative readiness professionally competently, efficiently, accurately, clearly with a high capacity for work to perform professional function with communicative component in any difficult conditions of service that carried out through the formation and development of professionally important qualities, knowledge, skills and abilities. Law enforcement activities puts high demands to the communication skills of patrol police officers, in the first place to professionally important. Accordingly, the main training tasks are to form the above qualities, to provide conditions for further professional self-development through professional psychological knowledge, skills and abilities.Item Вторинний посттравматичний стресовий розлад у дружин учасників бойових дій. Secondary Posttraumatic Stress Disorder of Wives of War Veterans(2016) Рибик, Л. А.; Rybyk, L.Розглянуто психоемоційний стан дружин учасників бойових дій із хронічним посттравматичним стресовим розладом на підставі суб’єктивної позиції дружин. Аргументовано необхідність втручання соціальних інститутів у сім’ї осіб, які страждають на посттравматичні стресові розлади. Рассмотрено психоэмоциональное состояние жен участников боевых действий с хроническим посттравматическим стрессовым расстройством на основе субъективной позиции жен. Аргументирована необходимость вмешательства социальных институтов в семьи лиц, страдающих посттравматическим стрессовым расстройством. At the beginning it deals with numerous consequences of the war include a series of psychosocial disturbances. It confirms the necessity of interference of social institutions into lives of families with PTSD. Due to many traumatic experiences, a number of war veterans have developed PTSD. With its specific symptoms, PTSD has a significant impact on the usual social functioning of the veterans. It is especially pronounced in the family which, on one side, should offer emotional support to its sick member, and on the other hand, suffers most from the condition of one of its members. In most cases, the veterans wives are those who try to preserve and maintain previous family balance. In the present article, mental consequences of living with a husband suffering from PTSD were investigated.Item Психологічна допомога під час переживання горя вдовами працівників правоохоронних органів.Psychological Assistence in Grief Going Throuth by Law Enforcement Officers’ Widows(2016) Рибик, Лариса АнатоліївнаРозглянуто психоемоційний стан жінок, чоловіки яких загинули під час бойових дій або виконання службових обов’язків. Запропоновано методики групової психокорекції. Аргументовано необхідність надання психологічної допомоги цим особам незалежно від строку вдівства.Рассмотрено психоэмоциональное состояние женщин, мужья которых погибли во время боевых действий или при исполнении служебного долга. Предложены методики групповой психокоррекции. Аргументирована необходимость оказания психологической помощи данным лицам, несмотря на срок вдовства.In the article it is examined the psychological state of women the husbands of which perished during battle actions or executing an official debt. The methods of group psychological correction are proposed. The necessity of psychological help is confirmed, without regard to the term of widowhood. A lot of women presently are in a state of grief of irreparable bereavement of loved one. It is stressed itself. Taking into account the level of stress in nowadays society, the mental condition of widows even deepens. In this connection we made attempt to analyze the psychological features of grieving. It is known that work with grieving is a process which includes multilevel psychological changes. New psychological reality is formed for the personality, and it influences on psychological adaptation in new, often cardinally changed terms of existence. As grief is a natural process, so a personality goes through it without a professional help in most cases. But sometimes the process of grieving can be transformed in development of illness: a personality «sticks» on the certain stage of bereavement syndrome. It is also to be noted that the principal reason of the pathological, complicated grief are: sudden, tragic death of loved person and situations of uncertainly (lost in action, not buried). On the moment 17 women take part in the research. Age of participants is from 27 to 60 years. The first group (7 women), husbands of which perished more than three years ago, taking into account Afghan War veterans. The second group (10 women) has a term of widowhood up to three years. On this stage the observation of two groups of women allows to make such conclusions: There is some negative influence of a general stress level in society to the psychological state of women, which can result in the appearance of interpersonal deficits. One of major aspects there is an absence of emotional comfort and protracted period of adaptation. In addition, there is a high level of social avoidance among women. The methods of group therapy confirmed the value of creativity as helping factor to improve self-acceptance and emotional comfort. The development of maladaptive manifestation in the self-acceptance and acceptance of others was traced through healing letters. This method can detect violations of individual psychological comfort and promptly conduct a correction.Item Психологічні, юридичні та політичні аспекти запровадження української мови як державної. Psychological, Legal and Political Aspects of Introduction of the Ukrainian Language as a State Language.(2016) Костицький, М. В.; Kostytskyi, M.Проаналізовано психологічні, юридичні та політичні проблеми запровадження української мови як державної. Наведено стислий історичний огляд дискримінування українців за мовною ознакою, здійснюваного царським російським і радянським урядами. Розглянуто дві спроби українізації суспільного життя в УРСР (20-ті і 50–60-ті роки ХХ століття), висвітлено фрагменти колонізаційної політики щодо українців. Визначено психологічні, юридичні та політичні причини ускладнення мовної ситуації в Україні, а також підґрунтя для її оптимізації. Проанализированы психологические, юридические и политические проблемы внедрения украинского языка как государственного. Подан краткий исторический обзор дискриминации украинцев по языковому признаку, осуществляемой царским и советским правительствами. Рассмотрены две попытки украинизации общественной жизни (20-е и 50–60-е годы ХХ века), освещены некоторые фрагменты колонизаторской политики в отношении украинцев. Определены психологические, юридические и политические причины осложнения языковой ситуации в Украине, а также направления ее оптимизации. In the article it is analyzing psychological, legal and political problems of implementation of the Ukrainian language as a state language. It is given the short historical review of the Ukranians’ discrimination by the language factor which is realized by the czar’s and soviet governments.Item Особливості формування теоретичних і методичних знань із фізичної підготовки поліцейських. Features of Formation of Theoretical and Methodological Knowledge in Physical Training among Police Personnel.(2016) Мартишко, А. Ю.; Рябуха, О. С.; Martyshko, A.; Riabukha, O.Висвітлено засади формування теоретичних і методичних знань із фізичної підготовки у працівників поліції. Визначено причини, що перешкоджають ефективному засвоєнню теоретичних і методичних знань із цієї дисципліни правоохоронцями. Запропоновано поділяти їх на основні та додаткові. Схарактеризовано етапи формування теоретичних і методичних знань у працівників поліції. Освещены особенности формирования теоретических и методических знаний по физической подготовке в сотрудников полиции. Определены причины, которые препятствуют эффективному усвоению теоретических и методических знаний по физической подготовке правоохранителями. Предложено разделять их на основные и дополнительные. Охарактеризованы этапы формирования теоретических и методических знаний в работников полиции. In the article the features of formation of a police officer theoretical and methodological knowledge of fitness and exercise their proposed division of the significance tests to perform professional tasks at the primary and secondary. According to the authors due to complex formation and use main and supporting theoretical and methodological knowledge of the police can achieve the highest efficiency in the training (during classes in physical training) and for life in general police officer. The urgency of the need to improve police officers theoretical and methodological knowledge for effective use of police actions during the exercise of their functions and organization to ensure the motor activity of a police officer during their leisure for health promotion.Item Особливості політико-правової активності молоді в умовах трансформації українського суспільства.Features of the Political-Legal Activity of Youth Under Conditions of the Transformation of Ukrainian Society(2016) Духневич, Віталій МиколайовичЗдійснено аналіз актуальної політико-правової ситуації в країні. Розкрито питання про еволюційний та революційний шляхи суспільного розвитку. На основі проведених фокус-групових досліджень висвітлено вплив уявлень молоді щодо ситуації, влади й держави на визначення нею можливих форм власної політико-правової активності. Констатовано наявність готовності молоді реалізовувати революційний сценарій розв’язання суспільних суперечностей.Проанализирована актуальная политико-правовая ситуация в стране. Раскрыт вопрос об эволюционном и революционном путях общественного развития. На основе проведенных фокус-групповых исследований освящено влияние представлений молодежи о ситуации, власти и государстве на определение ею возможных форм собственной политико-правовой активности. Констатировано наличие готовности молодежи реализовывать революционный сценарий разрешения общественных противоречий.The article analyzes the releant political-legal situation in a country, was defined the specificity of this situation, raised questions about the evolutionary and revolutionary ways of social development. On the basis of focus group research were analyzed representations of young people about the situation, about the country and about the power and its impact on youth representation on the possible form their own political-legal activity. Is ascertained the presence of preparedness of young people to realize the revolutionary scenario of solving social contradictions. The author stated, that in an environment of students of the humanitarian profile common indication of passivity, detachment from socio-political reality, the reluctance to avoid taking any decisions; delegating the solution of urgent social problems to volunteers or more active members of society. Along with this, there are ideas about the possibility of using revolutionary scenario of resolving the situation of «uncertainty» and «chaos», and its political and legal activities will depend on the level of economic well-being at the time of implementation of such a scenario. At the same time, the declared potential for development in the existing situation is associated with a change in the rules of life, lack of levers of action of norms of the law one for all. This forms the setting for the ability to «play by the rules». Moreover, such willingness to break the established rules of law consistent with notions of a corrupt government, irresponsibility and impunity for the violation of the law. At the same time, the declared potential for development in the existing situation is associated with a change in the rules of life, lack of levers of action of norms of the law one for all. This forms the setting for the ability to «play by the rules». Moreover, such willingness to break the established rules of law consistent with notions of a corrupt government, irresponsibility and impunity for the violation of theItem Методичні засади дослідження емоційного інтелекту працівників правоохоронних органів.Methodological principles of study of emotional intelligence of employees of internal аffairs bodies(2016) Шелег, Л. С.Висвітлено методичні засади щодо визначення осіб, схильних до психосоматичних розладів, та результатів, отриманих під час опитування. Розкрито поняття й структуру емоційного інтелекту. Охарактеризовано методики його вивчення.Освещены методические основания определения лиц, склонных к психосоматическим расстройствам, и результатов, полученных при опросе. Раскрыты понятие и структура эмоционального интеллекта. Охарактеризованы методики его изучения.The article is devoted to methodological bases to identify of individuals, who are prone to psychosomatic disorders. The author explains that there are two significantly different profiles of the dominant emotional experiences in individuals that are prone and not prone to psychosomatic disorders. In the first case, a positive emotional state has been recorded as the view of certain professional regulation («the employee of police has to be...»), since they are unlikely at this level of negative emotions. Moreover, the desire to be (or look) of energetic, determined and confident person for the lack of appropriate personal requirements can cause personal conflict, to become an independent factor of negative dynamics of the psychosomatic status of an individual. In the second case there is a domination of positive emotions, respectively – the overall harmony of the emotional status of the person despite the presence of negative influences.Item Особливості формування гендерної ідентичності особистості у слідчих.Features of formation of gender identity of personality in investigation(2016) Матвєєва, О. А.Розглянуто концепцію гендерної ідентичності й теоретичні підходи до її визначення. Висвітлено вплив соціальних факторів на її формування.Рассмотрена концепция гендерной идентичности и теоретические подходы к ее определению. Освещено влияние социальных факторов на ее формирование.The article represents the concept of personality’s gender identity and theoretical approaches of the gender identity determination. Influence of social factors is certain on the process of authentication of personality, and also the features of forming of gender identity are described. The results of empiric research of gender identity of investigators are presented.Item Засади службового етикету в діяльності працівника державної кримінально-виконавчої служби України. Fundamentals of Service Etiquette in the Work the Employee of the State Penal Service of Ukraine(2016) Матвєєва, Ю. О.; Конопацька, О. М.; Matvieieva, Yu.; Konopatska, O.Визначено норми поведінки, моральні цінності, зобов’язання та принципи роботи персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України, професійно-етичні вимоги до службової, позаслужбової та антикорупційної поведінки. Определены нормы поведения, нравственные ценности, обязательства и принципы работы персонала Государственной уголовно-исполнительной службы Украины, профессионально-этические требования к служебному, внеслужебному и антикоррупционному поведению. In this article defined certain rules of behavior, moral values, obligations and principles of Service (work) of the personnel of the State Criminal-Executive Service of Ukraine, professional and ethical requirements in the office, off-duty and anti-corruption behavior, a unity of beliefs and attitudes in the sphere of professional ethics and business etiquette, focused on professional and ethical standard of behavior, regulation of ethical problems in relations of personnel arising in the course of their joint activities, education of highly moral personality of the staff, which corresponds to the ethical norms and principles of human and professional ethics, interaction with public organizations, population, the prisoners taking into account the norms and principles of professional and ethical conduct.Item Загальна психологічна характеристика професійної діяльності працівника Національної поліції.General Psychological Characteristics of Professional Activity of the National Police Employee(2016) Александров, Денис ОлександровичДосліджено актуальну проблему аналізу особистості поліцейського в контексті психологічного змісту правоохоронної діяльності, що відображає принципи діяльнісного підходу психології. З’ясовано психологічний зміст основних характеристик правоохоронної діяльності працівника Національної поліції на засадах психологічного детермінізму.Исследована актуальная проблема анализа личности полицейского в контексте психологического содержания правоохранительной деятельности, который отражает принципы деятельностного подхода психологии. Выяснено психологическое содержание основных характеристик правоохранительной деятельности сотрудника Национальной полиции на основе психологического детерминизма.The article is devoted to the analysis of the actual problem in the context of the employee personality of the National Police. The psychological content of law enforcement reflects the principles of the activity approach psychology. The purpose of the theoretical analysis is to ascertain the psychological content of the main characteristics of law enforcement of the National Police employees on the basis of psychological determinism. Analyzing the components of the police we cannot ignore its psychological characteristics. Elucidation of the psychological characteristics of the individual police officer should be done in the light of the specifics of the activity itself. On the basis of law enforcement officers analysis we have determined that in the structure of the individual police officer the most significant features are: a) individual psychological and physiological; b) social and psychological; c) by activity. This fact allows creating a generalized professional psychological model of police officer’s personality, which offers the prospect of optimizing the selection of candidates for professional service and further psychological support service in the police based on consideration of the potential professional adaptability.Item Роль освіти дорослих у процесі ресоціалізації засуджених.The Role of Adult Education in the Process of Resocialization(2016) Матвєєва, Юлія Олегівна; Конопацька, Ольга МиколаївнаДоведено, що освіта відіграє важливу роль для ресоціалізації осіб, які вчинили злочини, попередження рецидивної злочинності та забезпечення безпеки суспільства. Обґрунтовано, що освіта в установах виконання покарань допомагає пом’якшити режим і поліпшити умови тримання під вартою, а також є важливим засобом адаптації, повернення засуджених у суспільство.Доказано, что образование играет важную роль для ресоциализации лиц, которые совершили преступление, предупреждения рецидивной преступности и обеспечения безопасности общества. Обосновано, что образование в учреждениях исполнения наказаний помогает смягчить режим и улучшить условия содержания под стражей, а также является важным средством адаптации, возвращения осужденных в общество.In the article the education as an integral part of criminal penalties and terms of successful reintegration into society of citizens who committed crimes. Considered educational standard regarding prisoners. Education has an important role in the resocialization of persons who have committed crimes and to prevent recidivism and security of society. Education in prisons helps soften the profile and improve the conditions of detention and the fact has education in prison is an important means of adaptation, prisoners returning to society. According to Art. 6, 125, 126 CPC of Ukraine one of the main means of achieving the goal of penitentiary process-correction and resocialization of convicts – are secondary and vocational training. Each prison authorities should strive to provide all convicts access to educational programs should be as broad and meet the individual needs of prisoners, responding with their aspirations. Priority should be given to prisoners who cannot read, write and count, as well as prisoners who do not have basic education or vocational training. Education prisoners must be integrated into the national system of education and training, so that after their release they can seamlessly continue their education and training. Higher education of persons deprived of their liberty, albeit slowly, but still evolving. The difficulties of this process are associated primarily not with the social stereotypes about the «closeness» of the penitentiary institutions and not with the lack of desire of universities to teach convicts, and a lack of legal, organizational and scientific-methodical bases of the provision of such education in Ukraine. The penitentiary system of Ukraine became more open, humane and in the parameters closer to the European standards. The penitentiary system of modern Ukraine, creating for the convicted students the necessary conditions for education, is considering raising the educational level of prisoners as one of the main criteria of their correction, socialization and rehabilitation.