Browsing by Author "SHVAHIREVA, Vlasta"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item ВПЛИВ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ НА СВІТОВУ ЕКОНОМІКУ. THE IMPACT OF DIGITALIZATION ON THE WORLD ECONOMY(2021) КОВТУНЕНКО, Ксенія Валеріївна; KOVTUNENKO, Kseniia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, Vlasta; ШВАГІРЕВ, Максим Дмитрович; SHVAHIREV, MaksymПоняття діджиталізації лише нещодавно стало вживатися у наукових публікаціях. Виявлено позитивні та негативні сторони діджиталізації економіки. Розглянуто чотири групи країн за рівнем динаміки розвитку діджиталізації, вплив великих компаній на цифрову економіку. З метою пристосування до нових змін країни намагаються стимулювати розвиток галузі завдяки активній участі у регулюванні ринку інформаційних технологій, переходу від значного контролю до ринкової конкуренції, з’являється можливість для появи на ринку нових ІТ-компаній, залучення інвестицій. The concept of digitalization has relatively recently become frequently used in scientific publications and discussion forums. Along with the benefits, digitalization creates certain problems in society. The positive and negative aspects of digitalization of the economy are revealed. Four groups of countries according to the level of dynamics of digitalization development are considered. The influence of large companies on the digital economy is considered. The main trends of digitalization in the world economy are revealed. In order to adapt to new changes, countries are trying to stimulate the development of the industry through active participation in regulating the information technology market, the transition from significant control to market competition, and thus the opportunity to market new IT companies, attract investment. The study of the peculiarities of the regulation of the world market of information technologies, which determines the specifics of informatization of the post-industrial economy, is very relevant. The analysis of digital development has led to several conclusions that will help the leaders of private or public companies seeking to improve the digital economy around the world. The global digital economy is now on the verge of having the same opportunities and risks. There are many obstacles to becoming a “digital planet”. Obviously, this is due to the dynamics of growth of the digital economy in different countries, as well as the systemic nature of digital development management. There is no doubt that the leading and promising countries in terms of digitalization will benefit from the combination of a high level of use of innovative technologies and the participation of government in shaping their digital economy.Item ОПТИМІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ В УМОВАХ КРИЗИ. OPTIMIZATION OF THE HOTEL BUSINESS IN A CRISIS(2022) КІЛЬЯНОВА, Уляна Олегівна; KILIANOVA, Uliana; ПУНГА, Анастасія Трифанівна; PUNHA, Anastasiia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaУ статті визначено, що сьогодні підприємства сфери готельного господарства опинилися в умовах глибокої кризи, пов'язаної з військовим конфліктом на сході країни та рецесією фінансово-економічної системи. У розрізі означених проблем метою статті є окреслення стратегії розвитку підприємств готельного господарства в поточних і постконфліктних умовах. За результатами проведеного аналізу досвіду формування інноваційних механізмів, зокрема “інноваційних крапок”, визначено, що цей напрям вибудовує перспективи відновлення поряд з іншими галузями і готельний бізнес. The paper stipulates that today Enterprises of hotel industry found themselves in a deep crisis related to the military conflict in the east and the recession financial and economic system. State support and the creation of innovative mechanism is currently pressing strategic issues. In the context of the aforementioned problems the purpose of the paper is the definition of enterprise development strategy in the current hotel management and post-conflict situations. The study used accepted methods: abstract, logical, system analysis and economic-mathematical modeling.Item ОСНОВНІ АСПЕКТИ ВПРОВАДЖЕННЯ SCRUM МЕТОДОЛОГІЇ В УПРАВЛІННЯ ВИРОБНИЦТВОМ ІННОВАЦІЙНИХ ПІДПРИЄМСТВ. THE MAIN ASPECTS OF THE INTRODUCTION OF SCRUM METHODOLOGY IN THE PRODUCTION MANAGEMENT OF INNOVATIVE ENTERPRISES(2021) ТРАЧ, Віталій Вікторович; TRACH, Vitalii; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaІсторія появи гнучких методологій, а саме SCRUM підходу, починається в слідстві різкого зростання технічного гпрогресу й нових вимог до ринку інноваційних технологій. У статті розглядається що таке SCRUM в цілому й основні поняття пов’язані з цією сферою. Детально розглянуті три складові, використання яких дозволяє грамотно впровадити SCRUM на виробництво без втрати зайвих ресурсів і потреба в Scrum-майстрі, також наведені приклади й рекомендації з реального досвіду. Вивчено питання впровадження гнучкої розробки в масштабованій компанії. У висновку згадуються компанії які використовують цей підхід, коротко описані основні ідеї досліджуваної методології й потреба у Scum-майстрі. The history of the emergence of agile methodologies, namely the SCRUM approach, begins as a result of a sharp increase in technical progress and new requirements for the market of innovative technologies. Old methodologies are unable to provide flexible, fast and innovative production, as a result of which companies cannot stay in the market. The paper examines in consequence of what the SCRUM methodology appeared, what factors appeared on it and what problem it solved first of all. It also describes what SCRUM is in general, basic concepts, terminology, and events related to this area. Three main components of the modern approach are studied in detail, namely, what is a SCRUM board, what it is, what columns are recommended to be added and how to use it; four types of rallies, what is the main goal of everyone, who should attend them, what questions should be answered and the optimal time for holding; how sprint planning works, what problems may arise and what tools can be used in this case. It describes how to competently introduce the three main components into production, while maintaining high efficiency of teams and the enterprise as a whole, as well as how not to remain without the loss of unnecessary resources. They study who a SCRUM master is and why he is a key person when using the methodology, and who is a product owner and what functions he is obliged to do. The problem of integrating the methodology into large enterprises, where teams of 20 or more people are created, is considered and solved, and the problem of the company's scalability is also solved. Throughout the paper, examples and recommendations from real experience are provided. The conclusion describes what the methodology is and its main ideas, and also touches upon the need for a Scum-master.Item ПЛАНУВАННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ВІТЧИЗНЯНИХ ЕКО-ТУРІВ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНЬ ТА НЕПЕРЕДБАЧУВАНОСТІ. PLANNING AND ORGANIZATION OF DOMESTIC ECO-TOURS IN CONDITIONS OF LIMITATIONS AND UNPREDICTABILITY(2022) МАНАКОВА, Ірина Сергіївна; MANAKOVA, Iryna; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaУ статті визначено, що сьогодні підприємства сфери туризму опинилися в умовах глибокої кризи, пов'язаної з військовим конфліктом на сході країни та рецесією фінансово-економічної системи. Коронавірусна хвороба (COVID-19) завдала серйозної та незворотної шкоди індустрії екотуризму, створюючи серйозні проблеми для всіх частин ланцюга постачання екотуризму. Ланцюг постачання екотуризму складається з різних компонентів, найважливішими з яких є центри екотуризму. У ці часи пандемії головні турботи цих центрів – покращити їхні жалюгідні економічні умови та зберегти клієнтів на посткоронавірусну еру. Як наслідок, слід провести розслідування, щоб вирішити ці проблеми та надати відповідні рішення, щоб допомогти їм подолати виклики, які виникли. Розроблено двооб’єктивну математичну модель ланцюга постачання екотуризму у невизначеному середовищі з урахуванням наслідків COVID-19. Запропонована математична модель розв’язується за допомогою методу програмування нечітких цілей (FGP) і тестується на реальному прикладі для визначення її ефективності. Пропонуються деякі ефективні управлінські ідеї для покращення ситуації в центрах в умовах пандемії. The tourism industry is the fastest growing and largest industry in the world, and is seen as an important tool for developing and improving economic conditions in many parts of the world. Tourism is extremely vulnerable to external events such as natural disasters. In addition, the tourism industry is an industry based on human activities. Thus, any catastrophe, such as the spread of a pandemic or the outbreak of war, or other natural disasters will lead to stagnation and serious damage. The COVID-19 pandemic is causing serious damage to many businesses. One such business is ecotourism. This question prompted us to study and investigate the current circumstances and situations in this article and to present some relevant action plans as solutions to resume tourism activities.Item РОЛЬ КРАУДФАНДИНГУ В ІННОВАЦІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. THE ROLE OF CROWD FUNDING IN INNOVATIVE ACTIVITIES(2021) ДЯЧЕНКО, Даніл Ярославович; DIACHENKO, Danil; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaУ статті розглядається поняття інноваційної діяльності та наводяться форми її фінансування. Зокрема, розглядається саме форма краудфандингового фінансування. Метою статті є вивчення та аналіз форми краудфандингового фінансування, а також виявлення його ролі в розвитку інноваційної діяльності. Для цього було застосовано такі методи дослідження як аналіз, вивчення та оцінка інформації. Розглядається поняття краудфандингу та механізм здійснення фінансування проєктів за допомогою краудфандингу. Проведено аналіз та порівняння вітчизняних та іноземних краудфандингових платформ, а також класифікація краудфандингу за способом винагороди. Також у роботі наведено аналіз переваг і недоліків даного способу залучення коштів, його вплив на розвиток інноваційної діяльності. The paper considers the concept of innovation and its importance and impact on modern social life. Budget and extra-budgetary forms of its financing are given: state financing, joint-stock, bank credits, venture financing, leasing, business angels, mixed form of financing and crowdfunding. In particular, the form of crowdfunding financing is considered. The purpose of this paper is to study and analyze the forms of crowdfunding financing, as well as to identify its role in the development of innovation. For this purpose, such research methods as analysis, study and evaluation of information were used. The concept of crowdfunding and the mechanism of financing projects through crowdfunding are considered. The sites of Internet sites that perform the function of fundraising by crowdfunding are considered – the site acts as a third party, is not responsible to anyone, only helping to cover the project and managing the funds raised. Any of the site visitors, who are usually not professional financiers, can transfer any amount to the account of the author of the project. The volumes and growth rates of crowdfunding in the world for 2014 are presented. The analysis and comparison of domestic and foreign crowdfunding platforms is carried out. The classification of crowdfunding by the method of reward (namely: “reward crowdfunding”, “equity crowdfunding” and “debt crowdfunding”), and by the method of fundraising (“all or nothing”, “leave everything”, “turning point”, “free” price”, "perpetual financing" and "subscription"). The paper also analyzes the advantages and disadvantages of this method of raising funds, its impact on the development of innovation. The conclusion states that despite all the disadvantages, no other method of financing can provide such advantages resale, market research, sponsorship advertising at no additional cost. Other sources of funding have disadvantages, which are limited public information, high risks of investment in projects. However, in crowdfunding through communication with sponsors, obtaining market reviews from them opens unknown previously ways to reduce these risks.Item ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ [email protected] ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА ПІД ЧАС ВИХОДУ НА МІЖНАРОДНІ РИНКИ. FORMATION OF INNOVATION POLICY OF THE ENTERPRISE WHEN ENTERING INTERNATIONAL MARKETS(2021) ЗАПОРОЖСЬКА, Анастасія Максимівна; ZAPOROZHSKA, Anastasiia; ШВАГІРЕВА, Власта Сергіївна; SHVAHIREVA, VlastaІнноваційні процеси є фундаментом поточного методу господарювання й засобом надання конкурентних переваг окремих підприємств (фірм), галузей, регіонів, країн. Зміцнення інноваційної орієнтації соціально-економічного формування України видається стратегічним завданням національної фінансової політики, настанови на створення державної конкурентоспроможної економіки. Значною основою розвитку конкурентоспроможних переваг України на міжнародній арені є інноваційна активність суб’єктів індустріального виробництва. Innovative processes are the foundation of the current method of management and a means of providing competitive advantages to individual enterprises (firms), industries, regions, countries. Strengthening the innovative orientation of the socio-economic formation of Ukraine seems to be a strategic task of the national financial policy, guidelines for the creation of a competitive state economy. A significant basis for the development of Ukraine’s competitive advantages in the international arena is the innovative activity of industrial production entities. The formation of innovative activities of current enterprises insists on the development of a fresh mechanism of interaction between producers and customers on the basis of coordination of their interests. Creators of innovative ideas and producers of innovative products (services) are obliged to anticipate the need for new goods, to encourage customers to use new technologies and new products in their activities. Therefore, the innovative activity of the enterprise as soon as possible must be used to use an effective tool – innovation management, which involves the use of tools, methods, technologies of management throughout the formation of innovation policy of the enterprise. The current circumstances of highly competitive markets necessitate the renewal and modernization of production technologies, development and production of new competitive products, the application of new approaches to management and organization of production, which can only guarantee investments aimed at innovation. Thus, the object of scientific research in the area of management of innovation investment processes is to identify more flexible opportunities for mobilization of financial resources and improve the mechanism of their direction to innovative development. Since the creation of innovation policy of the enterprise must focus on the market and the consumer, market research should be conducted, which should be preceded by a thorough study of the innovative product.