Browsing by Author "CHUBAN, Viktoriia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item ECONOMIC AND LEGAL DUE DILIGENCE OF THE ALLOCATION OF ON-BUDGET EXPENDITURES FOR THE SES OF UKRAINE. ЕКОНОМІКО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ РОЗПОДІЛУ ВИДАТКІВ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ ДЛЯ ДСНС УКРАЇНИ(2021) ЧУБАНЬ, Вікторія Сергіївна; CHUBAN, Viktoriia; ПАСИНЧУК, Кирило Миколайович; PASYNCHUK, Kyrylo; КРІЧКЕР, Ольга Юхимівна; KRICHKER, OlhaThe paper raises the issue of economic and legal due diligence of the allocation of expenditures of the state budget of Ukraine for the State Emergencies Service of Ukraine (SES of Ukraine). The research shows that under the political transformations in Ukraine, characterized by variability and uncertainty of environmental factors, the role and importance of effective functioning of law enforcement agencies, in particular the State Emergency Service of Ukraine, is increasing. Their network is shrinking, the number of staff is being downsized. At the same time, the control of financial bodies over the economic and targeted use of funds is being strengthened, and a regime of strict limitation of budget expenditures and other state expenditures is being introduced to reduce the budget deficit and prevent financial crisis. A number of laws, statutes, codes, rules, regulations and requirements on the distribution of state budget expenditures of Ukraine has been analyzed. The three-times shrinking of resources aimed initially at the construction (purchase) of housing for the rank and file and senior staff of the Civil Protection Service in 2021 is considered to be a negative social indicator for the SES of Ukraine. The positive dynamics is traced in the increase in funding for the activities of the civil defense forces by 6 %. It is noted that in recent years no funds have been allocated for the purchase of fire and other special equipment of domestic production. It is concluded that this level of funding is not sufficient, because the effectiveness of emergency response is determined by the level of combat capability of the material and technical base of the bodies and units of the SES of Ukraine. With an insufficient funding, the required level of protection of the population and territories from emergencies cannot be achieved. У статті порушено проблему економіко-правового аналізу розподілу видатків державного бюджету України для Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України). Досліджено, що в умовах політичних перетворень в Україні, що характеризуються мінливістю та невизначеністю чинників зовнішнього середовища, посилюються роль і значення ефективного функціонування силових відомств, зокрема Державної служби України з надзвичайних ситуацій України. Їх мережа скорочується, кількість персоналу зменшується. Одночасно посилюється контроль фінансових органів за економічним та цільовим використанням коштів, запроваджується режим жорсткого обмеження видатків бюджету та інших державних видатків з метою зменшення дефіциту бюджету та запобігання фінансовій кризі. Проаналізовано частину нормативно-правових актів щодо розподілу видатків державного бюджету України. Також у статті наголошено, що негативним соціальним показником для ДСНС України буде скорочення в 2021 р. фінансування будівництва (придбання) житла для осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 3 рази. Позитивною динамікою, відмічено, збільшення фінансування забезпечення діяльності сил цивільного захисту на 6 %. Зазначено, що протягом останніх років не виділяються кошти на придбання пожежної та іншої спеціальної техніки вітчизняного виробництва. Зроблено висновок, що такий рівень фінансування не є достатнім, адже ефективність реагування на надзвичайні ситуації визначається рівнем боєздатності матеріально-технічної бази органів та підрозділів ДСНС України. За неналежного рівня фінансування не буде досягнуто необхідного рівня захищеності населення і територій від надзвичайних ситуацій.Item ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ УПРАВЛІННЯ ЗАХИСНИМИ СПОРУДАМИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ. PROBLEMATIC ISSUES OF MANAGEMENT OF CIVIL PROTECTION FACILITIES: PROCEDURAL AND INSTITUTIONAL ASPECTS(2022) ЧУБАНЬ, Вікторія Сергіївна; CHUBAN, Viktoriia; СКОРОБОГАТОВ, Юрій Анатолійович; SKOROBOHATOV, Yurii; ГОРБАЧЕНКО, Юрій Миколайович; HORBACHENKO, YuriiУ статті порушено проблемні питання управлінням захисних споруд цивільного захисту. Проаналізовано частину нормативно-правових актів, які регулюють питання майна, власності та господарських операцій. Зроблено висновок, що без вирішення Фондом проблемних питань, виконання завдання з передачі обласним державним адміністраціям функцій з управління майном – захисними спорудами цивільного захисту, що не увійшли до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації, є неможливим. Водночас частину проблемних питань можуть вирішити територіальні громади, на території яких розташовуються зазначені споруди.The paper raises problematic issues of the management of protective structures of civil protection service. It is researched that for many years the State Property Fund of Ukraine has acted as the owner and governing body of protective structures for civil protection of the state form of ownership, which were on the balance sheet of business entities, but did not enter their authorized capital in the process of their privatization. However, over the years, the Fund has not taken measures to ensure the proper maintenance of the above mentioned structures. A part of the regulatory legal enactments governing the issues of property, property and business transactions has been analyzed. It is concluded that without the Fund's finding solution to problematic issues,it is impossible to complete transferring of the functions of managing property – protective structures of civil protection, which were not included in the authorized capital of economic companies in the process of privatization – to regional state administrations. At the same time, some of the problematic issues can be solved by the territorial communities, on the territory of which these structures are located. If they transfer the property into communal ownership, they will independently, by their own decisions, be able to lease it, resolve issues of allocation of land plots for these objects, pension-off or sale entities. Meanwhile, local executive authorities are deprived of these functions, since the only owers of state property, which is on business entity balance, is the State Property Fund of Ukraine, its regional branches and representative offices, and only the Fund has the power to decide on the privatization, sale and transfer of the above mentioned structures to other owners, which can be done only if the State Emergency Service of Ukraine approves of their being excluded from the reserves of protective structures.